Värst är problemet för de Mariehovsbor som i rusningstrafiken ska ta sig över E 22 och svänga in mot Norrköping, samtidigt som trafiken dundrar förbi från två håll i 100 km/tim.
– Att man inte byggde en undergång även för biltrafiken, när man ändå grävde upp E 22 nyligen för cykeltunneln, är fullständigt obegripligt för mig, säger Roland Arvidsson. Inte minst med tanke på Söderköpings kommuns planer framåt 2020 på ett industriområde och 1 100 lägenheter i Mariehov. Då om inte förr lär det bli kaos och kilometerlånga köer för att ta sig ut på E 22-an i den här korsningen.
– Själv tar jag ibland andra vägen över Evalund och Gamla Övägen in till Norrköping, trots att den är längre, men enormt mycket trafiksäkrare, eftersom jag slipper den här nya korsningen.
Jobbar för planfrittKommunalrådet Magnus Berge (C), kommenterar så här:
– Mariehovskorsningens nuvarande lösning håller inte för framtiden, utan när vi börjar bygga ut Mariehovsområdet och Trafikverket bygger en fyrfilig väg mellan Söderköping och Norrköping, jobbar vi för att de då bygger en planfri korsning även för bilar vid Korsbrinken och inte bara för gående och cyklister, som idag.
Läs mer i tisdagstidningen.