Glädjebesked för hasselsnoken och förbifarten

En förbättring både för plånboken och hasselsnoken, det är vad länsstyrelsens nya besked innebär. Nu behövs nämligen ingen "snokodukt" eller tunnlar längre. Istället ska det röjas och restaureras.
– Arbetet kommer att påbörjas under hösten 2025, berättar Therese Nordgren, samordnare på kommunen.

Therese Nordgren, samordnare för förbifartsprojektet vid kommunen vid Slussportens industriområde vars skog innehåller hasselsnok.

Therese Nordgren, samordnare för förbifartsprojektet vid kommunen vid Slussportens industriområde vars skog innehåller hasselsnok.

Foto: Patrik Selsfors

Söderköping2024-12-17 17:44

Nyheten i korthet

  • Länsstyrelsen Östergötland har beslutat att inga "snokodukter" eller tunnlar behövs för att skydda hasselsnoken vid byggnationen av Slussportens väganslutning.
  • Istället kommer fokus att ligga på att förbättra den befintliga miljön, röja och restaurera övervintringsplatser. Arbetet beräknas starta hösten 2025.
  • Beslutet förväntas minska kostnaderna med minst 25 miljoner kronor och sparar även tid för både Trafikverket och Söderköpings kommun.

I väntan på regeringens slutgiltiga beslut om byggstart för förbifart Söderköping så kom på måndagen ett glädjande besked från Länsstyrelsen Östergötland. 

Det handlar om de skyddsåtgärder för hasselsnok som man tidigare beslutat om för byggnation av Slussportens väganslutning. Dessa har bland annat innefattat en "snokodukt" (en slags bro för snokarna över vägen) samt tunnlar under gamla riksvägen. Det nya beslutet innebär att man nu inte behöver genomföra dessa, det blir alltså ingen "snokodukt".

undefined
Hasselsnoksfrågan verkar nu vara avgjord.

Den tidigare kostnadsberäkningen från 2022 för dessa tidigare beslutade åtgärder har legat på 30 miljoner kronor. Men den bedömningen har varit ganska mycket i underkant.

– Vi har konstaterat att det skulle bli mycket mer kostsamt än så i och med de tekniska förutsättningarna på platsen. Det är egentligen upprinnelsen till att vi inte längre sett att det här skulle ge den planerade nyttoeffekten, förklarar Therese Nordgren, samordnare för förbifart Söderköping på Söderköpings kommun.

undefined
Therese Nordgren, samordnare för förbifartsprojektet vid kommunen vid Slussportens industriområde vars skog innehåller hasselsnok.

– Det skulle ha blivit dyrare att uppföra de här tunnlarna och en "snokodukt" men också inneburit större ingrepp i naturen i och med att man skulle behöva ha driftsvägar till platsen. Då påverkar man habitatet mycket mer än man skapar bättre förutsättningar.

Därmed ansökte Söderköpings kommun om justeringar av det ursprungliga beslutet och det gick igenom. Det som nu gäller är att istället lägga fokus på att förbättra den befintliga miljön, röja och restaurera övervintringsplatser. Kommunen slipper också leta upp och fysiskt flytta på hasselsnokar.

undefined
I skogsområdet innanför trafikplats Slussporten finns hasselsnoken.

Man får dessutom bara arbeta med röjning och avverkning mellan oktober och mars för att inte störa hasselsnokens yngelperiod.

– Nu kommer vi att göra en ny kostnadsbedömning efter att vi tagit fram det här åtgärdsprogrammet, säger Therese Nordgren som tillägger att det här kan komma att innebära en kostnadsminskning på minst 25 miljoner kronor även om det är svårt att säga mer exakt.

Kostnadsfördelningen mellan Trafikverket och kommunen i denna del av projektet är inte klarlagt.

– Vi har inte tecknat något avtal med Trafikverket, det har varit en förhandling men vi har inte landat i något ännu.

undefined
Therese Nordgren, samordnare för E22 på Söderköpings kommun vid det första spadtaget för omläggningen av VA-rör inför byggandet av förbifart Söderköping.

Det är inte bara pengar (och hasselsnokens välbefinnande) Trafikverket och kommunen sparar på i och med det nya beslutet utan också tid.

– Söderköpings kommun kommer att ta fram ett åtgärdsuppföljningsprogram och planera för de här åtgärderna som beslutats. Det handlar om röjning och anläggande av tre övervintringsplatser och arbetet kommer att påbörjas under hösten 2025, förklarar Therese Nordgren.

– Vi kommer nu att arbeta med tidsrestriktioner vid anläggandet av Slussportens väganslutning baserat på ormens ynglingsperiod men bedömer att vi kan genomföra de här åtgärderna under höstvintern.

undefined
Den stora utmaningen är byggandet av en akvedukt. Nu är planen från Trafikverket att kunna börja byggandet av förbifarten hösten 2026.

Fyndet av den fridlysta hasselsnoken 2019 har inneburit förseningar och fördyringar av förbifartsprojektet men också dragit till sig mycket intresse.

– Jag har fått många samtal från andra kommuner och det är ju för att artskydd är en sådan fråga som nu bevakas lite mer än vad den gjort tidigare enligt min erfarenhet, säger Therese Nordgren.

– Det finns ju heller inte så mycket forskning på sådana här åtgärder och vad som skulle kunna bedömas i effekt och annat.

Så det är kanske Söderköping man får titta på framöver för att dra lärdom om hasselsnokens väl och ve.

undefined
Förbifartsprojektet har varit en långkörare men nu ser det ut att vara väldigt nära.
Historik

En vägutredning om trafiksituationen på E22 gjordes 1991 och därefter gjordes utredningar och förstudier av olika alternativ: östliga och västliga, en högbro och en tunnel.

2002 valde man ett västligt alternativ bestående av en tunnel men det blev slopat när Göta kanalbolaget föreslog en båtlyft vid Göta kanal vilket blev huvudalternativet. Göta kanalbolaget själva drog sig ur detta 2010 och man var tillbaks på ruta ett. 2013 beslutade Trafikverket att huvudalternativet av kostnadsskäl skulle vara en öppningsbar lågbro. 

Detta blev dock ifrågasatt av den då nye projektledaren Jonas Danielsson som drog igång en utredning om akvedukt 2015. Därefter är det detta som gällt. Det har sedan blivit ytterligare förseningar beroende på bland annat nya klimatpåverkansdirektiv samt fyndet av en rödlistad hasselsnok i området.

Nu har länsstyrelsen backat från "Snokodukt" och tunnlar vilket innebär sparade pengar och tid. 

Söderköpings kommun planerar att påbörja röjningar och skapandet av övervintringsplatser för hasselsnoken hösten 2025. Man får arbeta med detta från oktober till mars. Mellan april till september är platsen fredad eftersom hasselsnoken då reproducerar och föder sina ungar under denna period.

Nu är det alltså hösten 2026 som gäller. Fortfarande väntar Trafikverket på ett slutligt beslut från regeringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!