Nu ska Sörping klättra på listan

I svenskt näringslivs årliga enkät angående kommuners företagsklimat hamnade Söderköping förra året långt ner på listan. Därför har nu förslag på åtgärder tagits fram.

Näringslivsråd. Mattias Ravander, Stig Ekblad och Barbro Mellqvist.

Näringslivsråd. Mattias Ravander, Stig Ekblad och Barbro Mellqvist.

Foto: Robert Svensson

SÖDERKÖPING2015-01-31 14:00

Söderköping placerade sig på 211:e plats av Sveriges 290 kommuner efter att företagarna svarat på 2013 års enkät om hur de upplever företagagsklimatet i kommunen. Resultatet från 2014 års enkät kommer att presenteras nu i februari. Kommunstyrelsens och tillika Söderköpings näringslivsråds ordförande Mattias Ravander (S) berättar att de områden som främst bidrog till att dra ned resultatet för Söderköpings del handlar om företagarnas relation med politiker, skolan och skolledning samt medias syn på näringslivet.

Med anledning av att Söderköping hamnade så långt ned på listan beslutade man sig för att bilda ett näringslivsråd. Det bildades för ungefär ett år sedan och man har under året träffats fem gånger. Målsättningen är enligt Mattias Ravander att under 2015 klättra till 50:e plats, även om själva placeringen i sig inte är det viktigaste.

– Vi arbetar ju för att förbättra företagsklimatet, men listan ger signaler på ett bra sätt åt vilket håll det går, säger Mattias Ravander.

Stig Ekblad, ägare av Söderköpings brunn och vice ordförande i näringslivsrådet, menar att många håller koll på listan och att den är ganska viktig för en kommun när företagare bestämmer sig för var de tänker etablera sig och satsa.

– Om de väljer mellan två kommuner, så väljer de ju inte den som ligger på 290:e plats, säger han.

Konkret har näringslivsrådet nu tagit fram tio punkter för ett förbättrat företagsklimat i Söderköping. Dessa åtgärdspunkter presenterades på fredagseftermiddagen under de fem rubrikerna Bemötande, Möten och dialog, Myndighetsutövning, Upphandling och Entreprenörskap, ungdom och skola.

Näringslivsrådet har valt åtgärderna utifrån att de ska vara konkreta, mätbara och möjliga att utföra under året.

Barbro Mellqvist, näringslivssamordnare, nämner att den som kontaktar kommunen i frågor som rör företagande ska få hjälp att komma dit den ska.

– Det vet ju alla hur det är att sitta i en telefonkö och bli kopplad hit och dit, så vill vi ju inte ha det.

Handläggningstiderna när det gäller bygglov är ett annat exempel på en konkret åtgärd.

– Vi siktar på att vara offensivare än vad lagen kräver och att få ned handläggningstiderna till 3-4 veckor jämfört med de lagstadgade tio veckorna, säger Mattias Ravander och menar att det är viktigt även om det blir ett avslag i ärendet.

robert.svensson@folkbladet.se

011-200 463

Punkterna i korthet:

1. Alla chefer utbildas i värdegrundsarbete.

2. Delta i Sveriges kommuner och landstings servicemätning "Insikt".

3. Frukostträffar för nystartade företag.

4. Utveckla e-tjänster.

5. Näringslivssamordnaren blir "en väg in".

6. Samordnad praktikhantering.

7. Bestämma garantitider i all lov- och tillståndshantering.

8. Presentera kommunala upphandlingar på hemsidan.

9. Underlätta för små företag.

10. Stimulera ungas entreprenörskap.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om