Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu börjar rustningen av kanalen

Bygget av ny kanalbank är gång. Entreprenören hoppas att projektet ska få liten inverkan på trafiken.

Kanalen. Från Tegelbruket till Mem ska kanalbanken bytas ut. På bilden Mem.

Kanalen. Från Tegelbruket till Mem ska kanalbanken bytas ut. På bilden Mem.

Foto: Leif Hallberg

Söderköping2018-01-10 15:00

Nu är bygget med en ny kanalbank från Tegelbruket till Mem igång. Ett geotekniskt komplicerat arbete som kommer att sträcka sig över 2-3 år för att inte störa kanalsäsongen. Lars Preuschhof, projektledare på SM Entreprenad, berättar:

– Vi är igång sedan ett par veckor. Det har gått bra hittills. Helst vill vi att det ska bli lite kallt nu. Det är ett stort jobb för oss, säger han.

Arbetet går till så att den befintliga kanalbanken schaktas bort och därefter bygger man en ny kärna av lättfyllning. På detta läggs en tätning mot kanalen med ett system av skyddsdukar, gummiduk och lera att användas, berättar Lars Preuschhof.

Det är runt 20 personer som jobbar med den nya kanalbanken. Under byggtiden kommer det på grund av de stora mängder schaktmassor som ska transporteras att vara hög belastning med tung trafik som kör långsamt genom Söderköping. Främst påverkas Ågatan samt Skepparevägen.

– Vi kommer göra allt för att allmänheten ska störas så lite som möjligt. Vi jobbar dagtid och kör långsamt med våra fordon. På så vis hoppas vi på liten påverkan på trafiken, säger Lars Preuschhof.

Göta kanalbolags VD Roger Altsäter är mycket nöjd med att projektet nu äntligen har startat.

– Vi är väldigt glada över att projektet äntligen kan komma igång eftersom det varit ett bekymmer i många år. Lättfyllning är en ny metod för oss på Göta kanal men vi ser det som en bra och hållbar lösning eftersom vikten är av vital betydelse, säger han i en skriftlig kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om