På Åsiktstorget på kommunens hemsida har flera engagerade personer skrivit om Ramunderskolans beslut om att ta bort två pedagogassistenter. En lärare kommer till, som har varit föräldraledig under en tid.
Åsa Sjöberg, som har en son på högstadiet är oroad över beslutet. Sonen går i nian och har endast en termin kvar. Han lider av en diagnos, A-typisk autism, som påminner om Aspergers. Personer med denna typ av diagnos har ofta svårt för förändringar.
Ingen ersättare- Det här är mycket märkligt tycker jag, säger Åsa Sjöberg. Loreby (en av rektorerna på Ramunderskolan, red.anm) har tagit ett beslut att han har behov av en resursperson. Då är det märkligt att plocka bort den och inte ersätta den med någon.
Innan sonen började sjuan på Ramunderskolan hölls ett möte med rektor Thommy Loreby där bedömningen gjordes att extra stöd var nödvändigt.
Då Ramunderskolan och Bergaskolan slogs samman finns resurspersoner från Bergaskolan, men ingen ny tjänst tillsätts. Åsa Sjöbergs sons resursperson slutar om cirka en vecka.
- Vi har varit på föräldraråd, där skyller man på pengar och att man gör en ny prioritering. Jag kan förstå beslutet att slå ihop skolorna, men inte det här.
Oro för betygSonen har bytt lärare i flera ämnen, vilket upplevts som rörigt, men han har ändå klarat förändringarna bra på grund av stödet från sin pedagog. Samarbetet med pedagogen har varit tätt.
- Betyget inför gymnasiet är så viktigt. Jag är helt förtvivlad, det är som att rycka bort mattan under fötterna. Det är en vecka kvar till jullovet och vi har ingenting hört. Men vi får göra så gott vi kan, vi vet vart det kommer sluta.
Snabbt beslutHon anmärker också på att beslutet fattades snabbt. Den 30 november hölls föräldrarådet och cirka en månad senare ska assistenterna gå.
- Man måste ju ha framförhållning och ha en plan. De har kastat ihop något som ska se bra ut på papper, men inte fungerar i verkligheten. Jag känner inget förtroende längre.
Enligt Åsa Sjöberg har sonens motivation falnat efter beskedet om att resurspersonen kommer sluta. Hon tycker att han varit studieinriktad och vill fortsätta studera till IT-tekniker, men hon undrar hur det går med betygen nu.
- Det känns hopplöst, han orkar inte gå om nian, då vet jag inte vad som händer, säger Åsa Sjöberg.
Ärendet är anmält till Skolinspektionen.
Vid kommunfullmäktiges senaste möte togs ett beslut om att barn- och utbildningsnämnden ska göra en handlingsplan för hur elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ska få relevant stöd.