Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nato-medlemsskapet kan påverka förbifart Söderköping

Byggstart för förbifart Söderköping 2025 är "sent ur ett Nato-perspektiv", enligt Försvarshögskolans logistikexpert Per Skoglund. Då krävs nämligen bättre förbindelser och vägar på flera sträckor i landet.

Militärfordon från länder i Nato på svenska vägar. När vi nu blir medlemmar måste vägnätet rustas upp enligt Natos stadgar.

Militärfordon från länder i Nato på svenska vägar. När vi nu blir medlemmar måste vägnätet rustas upp enligt Natos stadgar.

Foto: Adam Ihse/TT

Söderköping2024-03-01 05:00

Nu är Sveriges medlemsskap i Nato nära efter att även Ungern nu svarat ja. Men i och med ett Nato-medlemskap ställs också högre krav på Sverige på olika sätt – och då inte bara strikt militärt. 

Det har länge varit känt att Sveriges infrastruktur, i form av både vägar och järnvägar, är eftersatt och sliten. Men när vi är ett Nato-land kan vi hamna i situationer där militära fordon och personal måste kunna transporteras snabbt genom landet. Detta regleras också i Natos artikel 3 där bland annat ett robust transportsystem är ett av kraven.

undefined
Militärfordon från länder i Nato på svenska vägar. När vi nu blir medlemmar måste vägnätet rustas upp enligt Natos stadgar.

Detta har tidningen SvD nu uppmärksammat i en artikel där man gjort en sammanställning av de vägar som har ett strategiskt läge och som behöver förbättras. Tidningen har talat med Per Skoglund, universitetslektor och expert på logistik vid Försvarshögskolan, som har listat de åtta områden där Sverige behöver rusta upp.

undefined
Nuvarande bro över Göta kanal. Nya förbifarten kommer att gå under kanalen ett 100-tal meter väst om dagens dragning.

Där nämns bland annat sträckan Malmö-Norrköping längs med östkusten – en viktig sträcka för nord-sydliga transporter för militära ändamål. Här finns flera hamnar och det noteras att E22 på denna sträckning består av 2 plus 1-väg och på vissa sträckor vanlig landsväg – något som är otillräckligt i ett Nato-perspektiv. Söderköpingsdelen framhålls som extra viktig.

– Om man bygger förbifart Söderköping så knyter man ihop östkusten med bättre kapacitet på E22. Trafikverket skriver att byggstart tidigast kan ske 2025 vilket är sent ur ett Nato-perspektiv. Ur ett Nato-perspektiv bör man sträva efter 2 + 2-kapacitet på alla större vägar, säger Per Skoglund till Svd.

När det gäller Trafikverkets planer för förbifart Söderköping har vägplanen vunnit laga kraft. Dock förklarade Trafikverket i höstas att byggstarten skjuts fram till tidigast 2025. Orsaken till detta var enligt Trafikverket att det återstår ett byggstartsbeslut från regeringen vilket inte kommer att kunna tas förrän i december 2024.

undefined
Så här är förbifarten tänkt att dras väster om Söderköping.

Nu återstår att se om Nato-medlemsskapet och de krav på infrastrukturen som det för med sig kommer att elda på regeringen att tidigarelägga vissa infrastrukturprojekt. Och i sådant fall om förbifart Söderköping är ett av projekten som får ett snabbspår.

Ett snabbspår har det inte varit hittills – det har pratats löst om en förbifart sedan 1970-talet och nuvarande projekt har diskuterats sedan 1990-talet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!