När den nya genomfarten i Söderköping är klar står skrivet i stjärnorna
Nu ska Söderköping få sin efterlängtade båtlyft över Göta kanal och en ny förbifart för E 22-an. Det var alla överens om efter gårdagens samråd, med Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i spetsen. Frågan är bara när. - Jag ser det här som en mycket viktig satsning, men vågar ändå inte spekulera i när den kan stå klar, menade Skogö efteråt.
- Vi måste få klart med medfinansiärer till vägsatsningen i Söderköping över Göta kanal, förklarade Ingemar Skogö till kommunalrådet Eva Andersson från Norrköping, som sa sig villig att satsa pengar i projektet - via Östsam.
Foto: Forsby Jan
Det känns ändå som man har hört den här visan förut i Söderköping: "Så ska vi ha´t, men var ska vi ta`t..." Eller som oppositionsrådet Gerd Aronsson (s) uttryckte sig efteråt: - Vi har haft många samrådsmöten genom åren om förbifarten och Göta kanal-problemet och jag tror det här var mitt 13:e möte i den här frågan... - Men det känns ändå som vi börjar närma oss en lösning av problemen och att alla börjar dra åt samma håll. Söderköpings kommunalråd Magnus Berge (c) var också optimistisk: - Ärendet går hela tiden framåt. Den fördjupade och nödvändiga översiktsplanen är nu fastställd av fullmäktige och det var en förutsättning för att Vägverket skulle göra den här frågan till ett prioriterat projekt. - Nu ska vi också arbeta med avsiktsförklaringar med Vägverket när det gäller medfinansieringar och andra gemensamma frågor. - När det gäller båtlyften är vi också numera rörande eniga om att satsa på en sådan. Skeptisk i början
- Jag måste erkänna att jag själv var väldigt skeptisk i början. Men ju mer jag satt mig in i -förslaget, desto mer övertygad har jag blivit att det är den bästa lösning för Söderköping. - Med den och en ny förbifart kan vi få bort stämpeln med Söderköping som en bromskloss längs E 22-an. Klart 2014?
När tror du i bästa fall att den första bilen kommer att rulla över den nya förbifarten i Söderköping? - Om allt går som på räls, med planeringen, finansieringen och mycket annat, tror jag att den nya förbifarten och båtlyften kan stå klara år 2014. Men det är i allra bästa fall. Med på mötet var även Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson, Valdemarsviks kommunalråd Torvald Karlsson och Norrköpings kommunalråd Eva Andersson, som sa så här: - Även för oss är en bättre förbifart i Söderköping viktig, eftersom det är mycket trafik och transporter på E 22, ända från Malmö och upp till Norrköping. Och vi agerar för att Vägverket också ska bygga Norrleden, så att E 22 dras över Händelö ända fram till E 4-an. Är Norrköpings kommun beredd att hjälpa till med finansieringen även av Söderköpings förbifart? - Ja, vi ser den som så viktig, att vi också är beredda att skjuta till pengar, men då via regionförbundet Östsam, sa Eva Andersson. Bra underlag
Vägverkets samhällsplanerare Peo Persson sa så här om mötet igår: - Vi har idag kommit långt i arbetet med att ta fram ett så bra underlag, att en förbifart i Söderköping kan prioriteras i nästkommande ekonomiska plan hos Vägverket. - Det började med en charett 2003 med en kreativ samverkan om hur förbifarten ska gå till. Därefter har vi förankrat delar av detta i en vägutredning, som pekar på den förbifart vi idag föreslår. - Nu har vi förankrat detta hos Ingemar Skogö, som har med sig denna information när han tar fram Vägverkets nästkommande tidsplanför kommande vägprojekt. Lite egendomligt var det att ingen från AB Göta kanalbolag var närvarande vid samrådet, trots att kanalbolaget har en mycket viktig roll i samband med båtlyftsplanerna. Men man hade tackat nej, eftersom alla ansvariga "hade annat för sig".