Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ministerns sågning av Norrledsplanerna

För dåligt genomlysta finansieringsplaner och för sent. Det är orsaken till att Norrleden försvann ur den nationella infrastrukturplanen i ett sent skede enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson (C).

Foto: Forsby Jan

SÖDERKÖPING2010-04-23 03:00
När regeringen presenterade sin nationella infrastrukturplan 2011-2021 i slutet av mars var besvikelsen stor hos många Norrköpingspolitiker. Där saknades Ostlänken men också Norrleden, det vill säga förbifart Norrköping som skulle knyta samman E 4 med E 22. Hösten 2009 beslutade kommunstyrelsen om ett finansieringsavtal angående Norrleden mellan Vägverket och Norrköpings kommun. Norrleden fanns då fortfarande med i förslaget för statlig åtgärdsplanering 2010-2021. Större delen av kostnaden för Norrleden, 1, 2 miljarder skulle i detta förslag tas in genom vägavgifter till staten.Norrleden borttagen
När så den nationella infrastrukturplanen presenterades av regeringen den 30 mars fanns inte Norrleden med, däremot fanns satsningar på E22 samt förbifart Söderköping med i planen. Många har därför uttryckt farhågor för att flaskhalsen som tidigare funnits i Söderköping flyttas norrut till Norrköping där Östra promenaden och Hamnbron kan få stora kapacitetsproblem.När infrastrukturminister Åsa Torstensson igår besökte Söderköping för att informera om de satsningar som ska göras framkom att Norrleden föll bort av en mycket konkret orsak.- Brukaravgifterna var för dåligt genomanalyserade och dessutom kom det hela in för sent, sade Åsa Torstensson och tillade att det är logiskt att projekt som inte är helt genomarbetade ekonomiskt faller bort.Tveksamheterna gäller alltså beräkningarna runt vägavgifterna och också de styreffekter av trafiken dessa kan ge upphov till. Uppenbarligen blev tidsmarginalen kring detta något snäv.Vilka möjligheter finns nu att realisera Norrleden inom överskådlig framtid?- Arbetet med planeringen och finansieringen av projektet fortsätter ju, sedan sker en sorts halvtidsöversyn av den nationella planen men mer kan man inte säga i dagsläget, bedömde Åsa Torstensson.Norrleds- och finansieringfrågan har alltså beretts av Norrköpings kommun tillsammans med Vägverket, nu får en djupare analys av vägavgifterna göras innan frågan om Norrledens vara eller inte vara klarnar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!