Ministerns sågning av Norrledsplanerna
För dåligt genomlysta finansieringsplaner och för sent. Det är orsaken till att Norrleden försvann ur den nationella infrastrukturplanen i ett sent skede enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson (C).
Foto: Forsby Jan
När så den nationella infrastrukturplanen presenterades av regeringen den 30 mars fanns inte Norrleden med, däremot fanns satsningar på E22 samt förbifart Söderköping med i planen. Många har därför uttryckt farhågor för att flaskhalsen som tidigare funnits i Söderköping flyttas norrut till Norrköping där Östra promenaden och Hamnbron kan få stora kapacitetsproblem.När infrastrukturminister Åsa Torstensson igår besökte Söderköping för att informera om de satsningar som ska göras framkom att Norrleden föll bort av en mycket konkret orsak.- Brukaravgifterna var för dåligt genomanalyserade och dessutom kom det hela in för sent, sade Åsa Torstensson och tillade att det är logiskt att projekt som inte är helt genomarbetade ekonomiskt faller bort.Tveksamheterna gäller alltså beräkningarna runt vägavgifterna och också de styreffekter av trafiken dessa kan ge upphov till. Uppenbarligen blev tidsmarginalen kring detta något snäv.Vilka möjligheter finns nu att realisera Norrleden inom överskådlig framtid?- Arbetet med planeringen och finansieringen av projektet fortsätter ju, sedan sker en sorts halvtidsöversyn av den nationella planen men mer kan man inte säga i dagsläget, bedömde Åsa Torstensson.Norrleds- och finansieringfrågan har alltså beretts av Norrköpings kommun tillsammans med Vägverket, nu får en djupare analys av vägavgifterna göras innan frågan om Norrledens vara eller inte vara klarnar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!