Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

”Mest omfattande planeringen på 30 år”

Albogadalen - Söderköpings nya stadsdel? Kommunen har presenterat ett planprogram för hur staden ska växa.

Planen. Såhär ser planen ut för Alboga.

Planen. Såhär ser planen ut för Alboga.

Foto: Söderköpings kommun

Söderköping.2017-07-21 07:00

– Planeringen omfattar en helt ny stadsdel med allt vad det innebär, som LSS- och vårdboenden, skolor och förskolor, säger Johan Cöster, chef på Samhällsbyggnadsförvaltningen.

Planen är att bebygga området mellan Albogaleden och den nya E22:s planerade dragning i västra delen av Söderköping. Skulle området exploateras fullt ut skulle det innebära 800-900 nya bostäder. Visionen är att bygga en blandad stadsdel med olika boendeformer som våningshus, villor och radhus belägna bland parker och lekplatser. Nybyggnationen ska anpassas efter naturen, och värden som till exempel eklandskapet ska bevaras. Albogadalens placering intill redan tät bebyggelse ska göra det möjligt att utnyttja befintlig infrastruktur och dessutom är nya E22:s västra avfart planerad vid stadsdelen.

Förhoppningen är att första etappen av Albogadalen ska stå klar 2023, samtidigt som dragningen av nya E22 planeras vara färdig. Att omdragningen blir av är inte helt klart, men Cöster menar att Albogadalen kan bli byggd ändå:

– Planeringen bygger på att omdragninen av E22 genomförs, exploateringen blir inte lika omfattande utan omdragningen. Albogadalen kan fortfarande bli av utan ny väg, men i mindre skala.

Trafiksituationen i Söderköping gör staden till en propp som påverkar E22:s flöde i både norr- och södergående riktning. Enligt Cöster hämmar de långa köerna stadens utveckling, och en ny väg skulle innebära ett lyft. Nya E22 skulle tillsammans med Ostlänken göra restiden till exempelvis Stockholm betydligt kortare, och därmed göra Söderköping mer attraktivt. Någon kostnad för Albogadalen är i dagsläget svår att uppskatta, men kommunen hoppas kunna finansiera delar av projektet av överskott från markförsäljningen istället för med skattemedel. Klart är att det är ett stort projekt på gång. Cöster berättar att planeringen troligtvis är den mest omfattande i Söderköping på 30 år, och planer för bebyggelse i området har funnits länge;

– Redan på 1970-talet, när Albogaleden byggdes, förberedde man för att bebygga området så man kan säga att cirkeln sluts om Albogadalen blir av.

Vad som händer med ridklubbens anläggning är inte klart, men tanken är att verksamheten ska flyttas till den västra sidan av nya E22 och under vägen ska rid-, gång- och cykelväg finnas. Närheten till stan är prioriterad och Cöster poängterar stallets betydelse;

– Ridklubben är en av stans viktigaste verksamheter och planen för den ska vara klar innan anläggningen rörs.

Planprogrammet är på samråd under perioden 22 juni till den 14 augusti och alla som har synpunker på projektet kan skicka dem till Söderköpings kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!