Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mercedes i långa rader

Den ena Mercedes-Benz invid den andra sågs på lördagen i Brunnsparken. I Söderköping, där det årliga mötet för bilmärket ifråga pågick i dagarna tre. Äldsta var en 1936 års modell, som evenemanget till ära körts in från Arkösund.

Det är den stolte ägaren, som här speglar sig i den blänkande metallen. Stefan Arnesson blev redan i koltåldern fascinerad av bilar av märket Mercedes-Benz. Foto: Henrik Witt

Det är den stolte ägaren, som här speglar sig i den blänkande metallen. Stefan Arnesson blev redan i koltåldern fascinerad av bilar av märket Mercedes-Benz. Foto: Henrik Witt

Foto: Witt Henke

SÖDERKÖPING2008-08-11 03:00
Det är nämligen därute, som denna bil sedan några år har hamnat - hos Börje Wahlquist därstädes.- Den går rätt bra att köra men är förstås lite tungstyrd. Så man kan ju förstå, att det också krävdes chaufför till den, säger han.Egen chaufför väl också just vad där fanns, sedan godsägaren på Baldersnäs i Dalsland då på 30-talet hade inköpt denna vagn som ny. Den gamla registreringsskylten sitter alltjämt kvar: P478.En liten poäng med denna ärevördiga bil är också, att originalklädseln är kvar intakt.Få veteraner
Mercedes-Benz-klubben har 2.000 medlemmar landet över och kansli i Vikingstad söder om Linköping, förestått av Hans Gustafson.Han beklagar, att det inte är fler riktiga veteranbilar med den här gången. Beror kanske på väderleken, som inte direkt lockat ut gamla automobiler på vägarna.Utåt har man inte annonserat om evenemanget, och det har då att göra med stöldrisken. En del av det som här samlats är ju verkliga dyrgripar.- I Norrköping har vi haft lite problem med att kylarstjärnor stulits. Därför fick jag hjärtat i halsgropen i morse, när jag fick se att stjärnan var borta från en av 30-talsbilarna. Men det var ägaren, som har gängat den så att den går att skruva av över natten, säger Hans Gustafson. Invid en läcker vagn i något slags mörklila träffar vi på Stefan Arnesson från Lidingö. Detta är, får vi veta, en 300 SE Cabriolet.Kan man säga att du är totalt insnöad på Mercedes-bilar?- Ja, där sa du faktiskt ett sant ord. Det är precis det, som jag är...- Jag var väl i fyraårsåldern, när jag fick se just den här modellen på gatorna. Jag blev alldeles fascinerad, det var som något mystiskt med den...Stefan är född 1969, således på det 60-tal när 300 SE kom fram som både cabriolet och kupé. Mot slutet av 80-talet började han mer handfast intressera sig för bilar av märket Mercedes-Benz, som han nu också har flera av.59 eller 60?
Och folk glider omkring, sakkunnigt kommenterande de olika exemplar som står uppställda bland björkarna i Brunnsparken.- Är det en 59:a det där?- Nej, det är en 60, det var då som måsvingarna försvann...Och vi får lära oss att Carl Benz år 1885 konstruerade världens första moderna bil, och Gottfried Daimler i ungefär samma veva världens första motorcykel. De bodde fem mil från varandra i trakterna Mannheim-Stuttgart men var helt ovetande om varandra.1900 bytte sedan Daimler märkesnamnet till Mercedes, samtidigt som fabriken fortsatte heta Daimler. År 1926 slog man så samman Daimler med Benz, vilket då gav tillverkarnamnet Daimler-Benz.Och bilmärket ett namn, som väl numera sedan länge får räknas till de legendariska!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!