Men hon gav klartecken för mittvajer på E22:an
E22 och förbifarten togs upp igår när infrastrukturminister Åsa Torstensson besökte Söderköping. Det framkom också att båtlyften fortfarande finns med i Trafikverkets planering.
Magnus Berge (C), Kommunstyrelseordförande i Söderköping tog på torsdagen emot infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) i Rådhuset.
Foto: Forsby Jan
Även förbifart Söderköping finns med även om det här fortfarande finns tveksamheter runt själva kanalpassagen. Kanalbolagets avhopp från båtlyftsprojektet i samband med ett vd-byte har skapat viss osäkerhet och det var med illa dold irritation som kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge (C) kommenterade denna fråga.- Att kasta om rodret fem i tolv är att visa bristande respekt för en gemensam flerårig planering, sade Magnus Berge som ändå hoppas att en lösning på frågan kan komma att uppnås.Med på mötet var också ställföreträdande regionchefen för Trafikverket region öst Mats Johannesson. Han presenterade det nystartade Trafikverket som ska ansvara för långsiktig planering av transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Sedan berättade han om den nya sträckningen för E22.- Vår prognos för 2010 säger att E22 trafikeras av ca 17000 fordon per dygn, vägen kommer i den nya sträckningen att få dubbla körfält i båda riktningarna med mittvajer, berättade Mats Johannesson och tillade att den gamla vägen kanske skulle kunna användas till den planerade spårbundna trafik som diskuteras av Söderköpings- och Norrköpings kommun.Mittvajer
Men redan i år påbörjas på nuvarande E22 uppsättande av mittvajer och cykelvägsdragningen fortsätter.- Men den lösningen håller inte i längden, om några år är kapacitetstaket nått, bedömde Mats Johannesson.Några exakta besked när den nya dragningen ska vara på plats gavs inte.- Jag vill inte säga några konkreta årtal för byggstart, sade Åsa Torstensson som hänvisade till att beredningsarbetet måste få fortlöpa.Vad gäller planerna för kanalpassagen pågår arbetet att hitta lösningar.- Säger Kanalbolaget nej blir det ingen båtlyft, fastslog Johannesson men tillade att man inte släppt båtlyftsplanerna ännu."Hitta lösning"
- Vi måste hitta en lösning som alla parter är nöjda med och därför tittar vi på om det går att komplettera båtlyften med åtgärder som ökar kapaciteten. Vi har också ett alternativ med dubbla broar men det är inte optimalt vare sig vad gäller kapacitet eller markåtgång.Åsa Torstensson betonade vikten av att lösa trafiksituationen runt Söderköping.- E22 vid Söderköping är oerhört viktig, det här är bra beslut men sänder också viktiga signaler till t ex näringslivet som vet vad som gäller i framtiden. Här sammanförs alltså kommunala och turistiska intressen på ett bra sätt.