Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

M/S Symfoni såld - lämnar Kanalen

M/S Symfoni har sålts och ska nu gå reguljärt i Luleå skärgård. Redaren Lars-Åke Wahlin tycker inte att Östgötakommunerna förmår uppskatta sina skärgårdar som de borde.

Såld. M/S Symfoni från förra sommaren när den trafikerade Göta kanal. Från sommaren ska den gå i reguljär trafik i Luleås skärgård.

Såld. M/S Symfoni från förra sommaren när den trafikerade Göta kanal. Från sommaren ska den gå i reguljär trafik i Luleås skärgård.

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2015-04-14 08:59

Wahlinrederierna köpte 2010 båten M/S Symfoni. Den har trafikerat vad Wahlinrederiernas Royal Stockholm Cruise Line kallar "Den Svenska hurtigrutten" som förut innefattat Stockholm, Nyköping, Söderköping, S:t Annas- samt Gryts skärgårdar och på senare år även Västervik.

Nu har Wahlinrederierna sålt M/S Symfoni till Laponia rederi AB uppe i Luleå som redan förut äger Symfonis systerfartyg M/S Laponia. Båten anlände till Pitsund (utanför Piteå) på skärtorsdagen men kunde då inte åka längre norrut på grund av isläget.

– Jag körde upp den till Stockholm, det är ju storasystern till Laponia så den har större passagerarutrymme, säger Lars-Åke Wahlin som står bakom Wahlinrederierna och Royal Stockholm Cruise Line.

I och med försäljningen av Symfoni kommer Göta kanal och Söderköping inte längre att ingå i "Den Svenska hurtigrutten". En orsak till detta är att den båt som fortsättningsvis ska köra sträckan – M/S Saga Lejon – är för stor för Göta Kanal.

Huvudskälet till försäljningen beskriver Lars-Åke Wahlin som att han tröttnat på skärgårdskommunerna i Östergötland.

– Man tar inte vara på sina resurser som man borde göra, kommunerna måste stötta sådan här verksamhet med framförallt marknadsföring men de verkar inte förstå vilka oerhörda tillgångar de har i de här fantastiska skärgårdarna, säger Lars-Åke Wahlin som alltså tycker att stödet är för dåligt:

– Jag säger att görs ingenting så kommer skärgårdsbåtarna att vara borta inom fem år.

Det här gäller inte alla skärgårdskommuner som Lars-Åke samarbetar med.

– Nyköping och Stockholm är kommuner som bättre har förstått att värdera sin skärgård, säger Lars-Åke Wahlin som tillägger att det ska bli skönt att bli pensionär och varva ner, han fyller 65 nästa år.

– Det finns intressenter även för fartyget Saga Lejon så det som är klart just nu är att vi kör fram tills september, sedan får vi se. Men det är synd på arbetstillfällen och för campingar och andra.

Han menar att det finns så mycket att hämta i Östergötlands skärgård.

– Skärgården ska exploateras sakta och fint men människor måste ju kunna bo och försörja sig därute. Då måste man kunna låta folk komma ut och titta och landstiga på öarna, man måste ge förutsättningar för människorna i skärgården, säger Lars-Åke Wahlin.

Symfoni ska nu gå som skärgårdsbåt i Luleå skärgård för kommunens räkning men Laponia rederi AB vill också använda båten i charterverksamhet, främst före och efter säsongen. Den första kommunala turen för M/S Symfoni går den 5 juni.

Wahlinrederiernas M/S Wasa Lejon kommer att fortsätta köra sträckan Berg-Borensberg i Göta kanal. Vad gäller "Den Svenska hurtigrutten" kommer den alltså att fortsätta trafikera S:t Annas- samt Gryts skärgårdar åtminstone säsongen ut, rutten kommer att köras av fartyget M/S Saga Lejon.

011-200 472

M/S SYMFONI

Fartyget är byggt 1991 i Uddevalla.

Längd: 31,3 meter. Bredd: 6,7 meter.

Båten har kryssat för både Waxholmsbolaget och Klart Skepp i Stockholm, den tar 243 passagerare, varav 150 sittplatser.

Hon kan göra upp till 18 knop.

M/S Laponia byggdes 1989 och är systerfartyg till Symfoni. Laponia är något mindre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om