Wahlinrederierna köpte 2010 båten M/S Symfoni. Den har trafikerat vad Wahlinrederiernas Royal Stockholm Cruise Line kallar "Den Svenska hurtigrutten" som förut innefattat Stockholm, Nyköping, Söderköping, S:t Annas- samt Gryts skärgårdar och på senare år även Västervik.
Nu har Wahlinrederierna sålt M/S Symfoni till Laponia rederi AB uppe i Luleå som redan förut äger Symfonis systerfartyg M/S Laponia. Båten anlände till Pitsund (utanför Piteå) på skärtorsdagen men kunde då inte åka längre norrut på grund av isläget.
– Jag körde upp den till Stockholm, det är ju storasystern till Laponia så den har större passagerarutrymme, säger Lars-Åke Wahlin som står bakom Wahlinrederierna och Royal Stockholm Cruise Line.
I och med försäljningen av Symfoni kommer Göta kanal och Söderköping inte längre att ingå i "Den Svenska hurtigrutten". En orsak till detta är att den båt som fortsättningsvis ska köra sträckan – M/S Saga Lejon – är för stor för Göta Kanal.
Huvudskälet till försäljningen beskriver Lars-Åke Wahlin som att han tröttnat på skärgårdskommunerna i Östergötland.
– Man tar inte vara på sina resurser som man borde göra, kommunerna måste stötta sådan här verksamhet med framförallt marknadsföring men de verkar inte förstå vilka oerhörda tillgångar de har i de här fantastiska skärgårdarna, säger Lars-Åke Wahlin som alltså tycker att stödet är för dåligt:
– Jag säger att görs ingenting så kommer skärgårdsbåtarna att vara borta inom fem år.
Det här gäller inte alla skärgårdskommuner som Lars-Åke samarbetar med.
– Nyköping och Stockholm är kommuner som bättre har förstått att värdera sin skärgård, säger Lars-Åke Wahlin som tillägger att det ska bli skönt att bli pensionär och varva ner, han fyller 65 nästa år.
– Det finns intressenter även för fartyget Saga Lejon så det som är klart just nu är att vi kör fram tills september, sedan får vi se. Men det är synd på arbetstillfällen och för campingar och andra.
Han menar att det finns så mycket att hämta i Östergötlands skärgård.
– Skärgården ska exploateras sakta och fint men människor måste ju kunna bo och försörja sig därute. Då måste man kunna låta folk komma ut och titta och landstiga på öarna, man måste ge förutsättningar för människorna i skärgården, säger Lars-Åke Wahlin.
Symfoni ska nu gå som skärgårdsbåt i Luleå skärgård för kommunens räkning men Laponia rederi AB vill också använda båten i charterverksamhet, främst före och efter säsongen. Den första kommunala turen för M/S Symfoni går den 5 juni.
Wahlinrederiernas M/S Wasa Lejon kommer att fortsätta köra sträckan Berg-Borensberg i Göta kanal. Vad gäller "Den Svenska hurtigrutten" kommer den alltså att fortsätta trafikera S:t Annas- samt Gryts skärgårdar åtminstone säsongen ut, rutten kommer att köras av fartyget M/S Saga Lejon.
011-200 472