Thommy Loreby kom till Söderköping för elva år sedan från ett arbete som rektor på en skola i Lidingö. När han kom till Ramunderskolan var det många ur personalen som var långtidssjukskrivna och elevernas resultat var inte de bästa.
OmfördelningLoreby ansåg att skolan hade goda resurser, men som var snedfördelade. Där satte ett omfattande arbete igång.
- Det första jag gjorde var att göra 20-grupper. Personalen förstod och jag slog sönder klasserna med 20 elever i varje klass. Det här kostade inga pengar, det var bara omfördelning, säger Loreby.
KonflikterSom rektor får man också ta hand om konflikter som uppkommer exempelvis vid neddragningar eller elever emellan.
- Jag tror det uppskattats att jag vågat vara rektor i den meningen när det kommer till konflikter. Jag kan nog upplevas som kontroversiell då jag vågat mig på förändringar. Man måste se till helheten, våga vara elevernas rektor istället för att göra det lätt för sig och bara företräda personalen på skolan.
Läs mer i tidningen