Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lättnad över Förbifart E22

Regeringens besked om infrastruktursatsningarna de närmaste 11 åren togs i Söderköping emot med lättnad. Bygget av E 22:s nya dragning förbi Söderköping kan nu påbörjas 2016 som planerat.

Foto: Brunnberg&Forshed arkitektkontor

SÖDERKÖPING2010-04-03 03:00
Det var dystra tongångar bland många östgötapolitker efter att regeringens infrastrukturplan för 2010-2021 presenterades på tisdagen. Ostlänken skjuts nämligen på framtiden vilket är en stor besvikelse för många politiker från alla läger, detsamma gäller för förbifart Norrköping som också saknas i planen.Samtidigt finns det östgötapolitiker som gläds över tisdagens besked. För Söderköping innebär infrastrukturplanen att Vägverkets planer för förbifarten av E22:an vid Söderköping med byggstart 2016 rycker betydligt närmare en realisering. Regeringen har nu beslutat att skjuta till 615 miljoner kronor till detta projekt. Den sammanlagda kostnaden är beräknad till 650 miljoner. Mellanskillnaden står kommunen för.Båtlyfts-avhopp
Den stora stötestenen vad gäller förbifarten har varit båtlyften. Ända sedan planerna presenterades har frågan varit kontroversiell och många röster har höjts mot projektet som beskrivits som ekonomiskt riskabelt och med en för låg kapacitet. Ett kraftigt bakslag för planerna kom så i oktober förra året när Kanalbolaget plötsligt och oväntat hoppade av båtlyftsprojektet med motiveringen att det fanns för många olösta ansvars- och kostnadsfrågor.Efter detta har Söderköpings kommun och Vägverket skrivit ett bindande avtal där man öppnar för en "plan B" med öppningsbara broar även om båtlyftsplanerna fortfarande inte är helt avförda. I samband med detta avtal uttalade sig kommunstyrelsen ordförande Magnus Berge för Folkbladet: "Så länge Kanalbolaget har den hållning man gett uttryck för är båtlyften inget alternativ men vissa uttalanden från VD:n öppnar ändå för en dialog om modifieringar och ändringar."Boendeområde
Det här vägprojektet är också av betydelse för kommunens planer för Mariehovs- och kanalområdet där man startat ett planarbete för byggnation. Man har inhämtat två separata förslag från arkitektfirmor om hur detta område skulle kunna utnyttjas för att med hänsyn till natur- och kulturvärden skapa ett attraktivt boendeområde. Här är naturligtvis dragningen av E 22 helt avgörande för att byggnation kan ta fart."Gå vidare"
Magnus Berge har på kommunens hemsida kommenterat regeringens infrastrukturplan och beskrivit sin stora lättnad: " Nu kan vi med större säkerhet gå vidare med planeringen både gällande väg E22 och vårt nya bostadsområde Mariehov - det känns mycket bra."I infrastrukturplanen beskrivs förbifarten som "en mötesfri väg i ny sträckning". E22 mellan Norrköping och Söderköping ska bli en fyrfältsväg i ny sträckning, här skjuter regeringen till 250 miljoner kronor. Vad gäller de konkreta ideerna för själva förbifarten lär väl diskussionen tillta vad gäller båtlyft kontra öppningsbara broar. Östsam är fortfarande positivt inställda till båtlyft men så länge Kanalbolaget har sin nuvarande hållning är det alternativet i praktiken kört. Men det finns problem även med två öppningsbara broar där kapaciteten bedöms vara fortsatt underdimensionerad med risk för köbildning vid stark trafik. Alltså just det som varit det stora problemet, sommarens återkommande flaskhalsar. Folkbladet lär återkomma i frågan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!