Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunalrådet: "Den oslagbart bästa placeringen"

"Totalt sett är Hjälmsborg den oslagbart bästa placeringen, både ekonomiskt och miljömässigt", säger Ulric Nilsson (C), kommunalråd.

Ulric Nilsson (C), kommunalråd i Söderköping, menar att placeringen av återvinningscentralen och omlastningsstationen vid Hjälmsborg är bäst när man tittar på helheten.

Ulric Nilsson (C), kommunalråd i Söderköping, menar att placeringen av återvinningscentralen och omlastningsstationen vid Hjälmsborg är bäst när man tittar på helheten.

Foto: Christer Andersson

Söderköping2022-03-23 16:00

Socialdemokraterna har i interpellationer och insändare kritiserat Alliansens beslut att placera den nya återvinningscentralen vid Hjälmsborg i stället för den mer centrala placeringen vid VA-kontoret på Tåbyvägen. Ett skäl som Ulric Nilsson uppger är att de vill använda marken vid Tåbyvägen till företagsetableringar.

– Det är brist på verksamhetsmark. I och med Ostlänken och att E22 får ny sträckning är det många företag som ser sig om efter nya placeringar. Det finns ett enormt tryck efter central industrimark. Rent krass skulle då en återvinningscentral konkurrera ut nya arbetstillfällen. 

Ulric Nilsson betonar också att det inte bara handlar om en återvinningsstation som ska byggas, utan också en omlastningsstation för sopor. En verksamhet som är mer bullrig och smutsig än om det handlat om bara en ren återvinningscentral.

– Därför är det bra att ha den på en placering där det är accepterat och fungerar.

Dessutom blir inte läget vid Tåbyvägen lika centralt sett från Söderköping när nya sträckningen av E22 är klar.

– Då är man tvungen att åka ut på nya E22, via akvedukten upp till Slussporten och sen via Eketorp och ner till Tåbyväggen.

När du säger att det skulle vara miljömässigt bättre på Hjälmsborg, hur motiverar du det?

– Det finns ett behov av bergmaterial, så det är inget som vi bara behöver bli av med. För att täcka deponin vid Hjälmsborg behövs det jordmassor, så då körs det massor av lastbilar dit, och så åker de därifrån tomma. Tänk dig i stället att de åker därifrån med bergskross, vad är inte det om inte en miljövinst?

Det kommer bli omkring dubbelt så dyrt att bygga på Hjälmsborg jämfört med Tåbyvägen. 

– Nej. Det kommer det att bli om du bara räknar alla kostnader och inte tar hänsyn till övriga faktorer. Om du bara tittar på kostnader, att bergkrossen bara är något som ska bort och man dessutom räknar med en kostnad för en tillfällig återvinningscentral. Materialet som du krossar kommer att ha ett marknadsvärde och du kommer kunna sälja det.

– Sen har vi det här att verksamhetmark är en bristvara. Hur värderar du att du får 1,5 till 2 hektar mer verksamhetsmark där det kan flytta in nya företag och skapa nya arbetstillfällen? De flesta vill bo nära sina arbetsplatser så får vi fler arbetstillfällen så är det fler som vill bosätta sig i kommunen och fler som kan vara med och bidra till servicen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!