Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Köerna måste bort - men hur?

Trafiksituationen på E 22 genom Söderköping blir värre och värre.
- Jag bävar för hur det kommer att bli om några år om vi inte gör något, säger Per-Ove Persson på Vägverket i Linköping.
- Söderköping lider av trafikinfarkt, säger stadsbyggnadschefen Per Sandler. Förbifarten måste byggas mycket snart.

SÖDERKÖPING2004-06-12 06:00
Under Kristi Himmelsfärdshelgen i maj var det trafikaos på E 22 söder om och genom Söderköping. Polisen och Vägverket överöstes av telefonsamtal och bombades med e-mejl.
- Jo, vi hade bra kundkontakt, som vi brukar kalla det, säger Ulf Modig som arbetar med information på Vägverket i Jönköping.
Modigs sätt att lindra trafikproblemen i Söderköping akut är att leda trafiken på andra vägar vid toppar kring helgerna.
- Det är viktigt att vi får våra trafikvarningsskyltar att fungera ordentligt, säger Modig.

Ny väg på gång?
Sådana skyltar finns vid Gamleby och vid E 22:s början i Norrköping. "Kö vid Söderköping. Välj annan väg" kan det stå där. Vilken väg då? undrar bekymrad bilist.
- Det fungerar bäst på andra hållet, medger Ulf Modig. Trafiken är som mest intensiv när 08:or ska hem från Öland vid långhelger. Då kan man välja väg 35 vid Gamleby och ansluta till E 4 i Linköping.
Det kan ju lindra, men är knappast mer än salva på såren.
Under åratal har diskussionerna om en ny förbifart pågått, men ingen lösning är i sikte. Förbifarten "har inte kunnat inrymmas under planperioden", för att citera Vägverkets nationella plan för åren 2004-2015.
Men något kommer ändå att ske:
- Vägen mellan Norrköping och Söderköping finns med i planen, säger Per-Ove Persson på Vägverket i Linköping.
Det kan bli ett beslut om hur en ny väg mellan Norrköping och Söderköping ska dras, i grova drag, redan under hösten.
Den nuvarande vägen är ett bekymmer genom de många avfarterna och korsningarna. Den är farlig inte minst för de oskyddade trafikanterna. Så alternativet är en ny väg väster om den gamla, på åkermark eller i skogskanten.

Ingen tunnel
Men en genomfart förbi Söderköping kommer att dröja. Vägverket har fått bakläxa när det gäller tanken på en tunnel förbi staden.
- Den lösningen blir alldeles för dyr, säger Per-Ove Persson.
I stället tittar Vägverket nu på billigare och enklare alternativ.
- Ett tänkbart alternativ är att skapa en bro till över kanalen, väster om Dockan, säger Per-Ove Persson.
Båtarna kan släppas in som i en sluss mellan broarna. Det är en tänkbar lösning på problematiken kring kanalen. En ny förbifart kan sedan dras väster om stan. Det östra alternativet är numera helt avskrivet.

Många trafikljus
Men köerna i Söderköping beror inte bara på broöppningar.
- De beror också på att det finns sju signalregleringar längs E 22 genom Söderköping, säger Per-Ove Persson. Och på trafikutvecklingen.
- Bristerna märks väldigt tydligt och jag bävar för hur det kan bli om några år, säger Per-Ove Persson.

Enighet i Söderköping
I Söderköping är enigheten total om att en ny förbifart behövs, säger Per Sandler, som är kommunens samhällsbyggnadschef.
Söderköpings kommun vill förstås helst att det byggs en tunnel. Men troligare är att det blir en ny lågbro.
- Vägsträckningen blir densamma i tunnel- och lågbroalternativen, säger Per Sandler. Det betyder att den nya vägen börjar i backen norr om kanalen, går väster om Dockan och fortsätter i en vid båge söder om staden och Albogaskogen till E 22 strax söder om Braberg där det också blir en ny anslutning till väg 210.
I Söderköping håller man på med en fördjupad översiktsplan med anledning av den nya vägsträckningen.

Viktigt för Valdemarsvik
Sten Ovinder jobbar med trafikfrågor i Valdemarsviks kommun och sitter dessutom med i projektgruppen för kampanjen Bygg ut E 22 nu!, som drivs av bl a Sydsvenska Industri- och handelskammaren.
- E 22 är oerhört viktig för Valdemarsviks utveckling. Vi är helt beroende av att vägen har en god standard, säger Sten Ovinder, som är nöjd med att en hel del förbättringar gjorts under de senaste åren med breddning, mittvajer och 2+1-väg.
- Men det räcker inte, nästa steg måste bli en ny förbifart i Söderköping, säger Sten Ovinder. Sommartid är köerna ett stort irritationsmoment.

Planer ändras
Många alternativ har utretts, men någon ny förbifart finns inte med i några trafikplaner - och dessa sträcker sig fram till 2015.
- Men vi reviderar långtidsplanerna vart fjärde år. Om bekymrena är så allvarliga som vi tror och det finns en lösning kan den mycket väl komma tidigare än 2015, säger Per-Ove Persson på Vägverket.
Dessutom pågår ju faktiskt utrednings- och planarbete för en ny förbifart.
Hoppet lever.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!