Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kanalträff om renovering

Kanalrenovering är en grannlaga uppgift. Under onsdagen och torsdagen träffades ett 30-tal representanter för de åtta största kanalerna i Norge och Sverige på Söderköpings brunn för att utbyta erfarenheter om detta svårbemästrade ämne.

Kanalrenovering engagerar. Deltagarna i seminariet visade stort intresse när man besökte Kanalhamnen för att beskåda de pågående renoveringsarbetena på stenkistorna. Foto: Patrik Selsfors

Kanalrenovering engagerar. Deltagarna i seminariet visade stort intresse när man besökte Kanalhamnen för att beskåda de pågående renoveringsarbetena på stenkistorna. Foto: Patrik Selsfors

Foto:

SÖDERKÖPING2010-02-13 03:00
Det är föreningen Sveriges och Norges kanaler som arrangerat utbildningsdagarna som hålls för tredje året. Föregående träffar har ägt rum i Strömsholm och förra året i Telemark, Norge. I år är det alltså Göta kanal som står i centrum och ämnet är mur-renovering.Benny Ruus, kanaldirektör på Dalslands kanal AB samt styrelseledamot i Sveriges och Norges kanaler berättar att man länge träffats på ledningsnivå angående marknadsföring o d men så kom man för några år sedan fram till att det också fanns ett behov av utbyte av tekniska frågor.- I år gäller det alltså renovering av kanalmurar och det här rör sig om gamla kunskaper så det är inte givet att alla medarbetare är uppdaterade på renoveringsteknikerna som finns.Göta kanal längst
Den äldsta av dessa åtta kanaler är Hjälmare kanal som byggdes på 1630-talet, Göta kanal är däremot den längsta (total längd 190 km) och med flest slussar.- Sammanlagt har dessa kanaler 100-tals mil kajer som alla kräver renoveringar, säger Gunnar Andréason, teknisk chef på Göta kanalbolaget AB.- Alla kanaler drabbas av ungefär samma problem så det finns ett stort behov av erfarenhetsutbyte, tillägger han.Dessa kanaler är industriminnen och kulturarv, det kräver att renoveringar sköts på ett respektfullt sätt. Benny Ruus påpekar att nya renoveringsmetoder inte nödvändigtvis måste vara fel men att det finns risker med det.Silikon
- Ett intressant exempel är Lysekils kyrka. Den var ursprungligen fogad med gammal teknik men så användes silikon vid en renovering. När man sedan skulle återgå till det gamla sättet upptäckte man att det inte gick, silikonet hade gått in i stenen. Ger man sig på att använda nya material kan man ofta inte gå tillbaks till det gamla, berättar Benny Ruus.Ny teknik är det i alla fall som används vid arbetena i Kanalhamnen i Söderköping dit gruppen på onsdag eftermiddag gick för att se murrenovering "live". Calle Danneman, produktionschef på Triodev AB entreprenad berättar att stenkistorna i Kanalhamnen fortsättningsvis ska hållas på plats med hjälp av en världspatenterad kemisk-teknisk blandning.- Vi använder en lättbetong som bara väger 650 kg per kubik jämfört med vanlig betong som kan väga uppåt 2,5 ton, berättar han och tillägger att lättbetongen är vattenfast vilket är viktigt i sammanhanget för att det ska bli hållfast.Väntar på bättre väder
Nu väntar man på mildare väder för att kunna dra igång arbetet, betongen kräver ett dygn av plusgrader för att brinna optimalt.- Under tiden får vi hålla snön borta så vi kan dra igång direkt när vädret slår om, deadline är den 15 april och det är 300 kubik som ska ner i stenkistorna, säger Calle Danneman.Torsdagen ägnade sedan gruppen åt en busstur längs Göta- och Kinda kanaler innan seminariet avslutades.
Föreningen Sveriges och Norges kanaler bildades 1998.I föreningen ingår: Bergslagskanalen, Dalslands kanal, Göta kanal, Hjälmare kanal, Kinda kanal, Strömsholms kanal, Södertälje kanal, Trollhätte kanal, samt de norska Halden- och Telemarkskanalen.Man arbetar bland annat med bevarandefrågor, kanalerna som kulturarv, miljöfrågor, gemensamma marknadsföring, turism och tekniskt samarbete.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!