Under mötet träffade han både politiker och busschaufförer som beskrev dagens situation för både kollektivtrafiken och Söderköpingsbor som pendlar med bil. Det stora samtalsämnet var givetvis den nya planerade förbifarten som regeringen ska ta beslut om i vår.
Enligt planerna ska förbileden börja byggas 2021 och ta tre år att färdigställa. Men det krävs smarta lösningar före dess anser främst busschaufförerna.
– Söderköpingsborna kan inte vänta i sex år på smarta lösningar. Det finns flera mindre saker som man kan göra redan nu som skulle förbättra situationen, säger Anders Lagerqvist från Ringarums busstrafik.
Han får medhåll av kollegan Rolf Svensson. Dagligen står bussarna i kö i mellan 15-30 minuter enligt chaufförerna. Den tiden påverkar också om människor väljer att åka buss eller egen bil.
– Gör en rondell vid första trafikljusen. Där finns mark runt omkring och en rondell är både miljövänlig och gör att trafiken rinner på bättre. I dag har vi sju rödljus genom Söderköping på en sträcka på cirka 1,5 kilometer, säger Anders Lagerqvist.
Andra förslag är att göra speciella bussfiler så att bussarna slipper stå i kö lika länge. Eller att låta enbart busstrafik och boende ta vägen vid Korsbrinken och sedan åka in på E22 från gamla vägen.
– Då skulle kollektivtrafiken stå i kö kanske 400 meter istället för fem kilometer som idag, säger Anders Lagerqvist.
Kommunalråd Anders Bevemyr (S) poängterade att kommunen håller på och förbereder sig inför den planerade förbifarten.
– Jag hoppas att du har förstått att vi är mycket angelägna och att vi ligger långt fram med planerna, sa Anders Bevemyr.
Totalt har regeringen 712 miljarder kronor som ska satsas på infrastruktur. Tomas Eneroth ger inga löften under sin turné hos kommunerna. Däremot lyssnar han och tar med sig den information han får.
– Jag vågar påstå att alla delar av landet kommer att få sin del. Det här är en rekordstor satsning på infrastruktur. Vi har 100 miljarder kronor mer att dela ut men det finns säkert de som ändå kommer att tycka att de får för lite, säger Tomas Eneroth.
– Regeringen ska vara ute i hela landet. Det är bra att ha en diskussion med lokala företrädare och det spelar roll, även om trafikverket gjort en grundlig utredning.
Tomas Eneroth poängterar att de stora infrastrukturprojekten kräver mycket kvalificierad arbetskraft.
– Vi måste kunna besätta alla de yrkesgrupper som kommer att behövas, både ingenjörer, arkitekter, logistiker med mera. Östergötland satsar mycket på utbildning så det ser bra ut. Även underhåll och saker som bostadsbyggande och annat runt omkring kommer att kräva arbetskraft, säger Tomas Eneroth.