Inspektören: ”inga stora brister”

Livsmedel som inte är rätt förpackade och som förvaras i fel temperatur är några av de vanligaste bristerna hos Söderköpings restauranger och kaféer. Men generellt lever serveringarna upp till kraven för livsmedelshanteringen.

Kanalhamnen. Några av serveringarna vid kanalen är endast öppna under sommarmånaderna. Det är en bråd tid för livsmedelsinspektörerna som ser till att livsmedelshanteringen lever upp till kraven.

Kanalhamnen. Några av serveringarna vid kanalen är endast öppna under sommarmånaderna. Det är en bråd tid för livsmedelsinspektörerna som ser till att livsmedelshanteringen lever upp till kraven.

Foto: Amanda Lindström

Söderköping2017-08-16 07:00

Sommaren innebär att många säsongsöppna restauranger och kaféer slår upp sina portar.

Det bli en del arbete för kommunens livsmedelsinspektörer som kontrollerar hur alla de företag som hanterar livsmedel lever upp till kraven.

– Vanligtvis har vi en kontroll per år, men vissa av sommarverksamheterna är så stora att de kräver två besök under sommaren. Vi gör en riskklassning av varje verksamhet där man väger in hantering och omfattning, utifrån den klassningen får vi fram hur många kontrolltimmar per år de ska ha, förklarar livsmedelsinspektör David Vingård.

– I en turistkommun där det dyker upp många verksamheter under sommaren är det viktigt att det fungerar.

Sommarens inspektioner har inte visat på några större brister och det är ingen av serveringarna som har sådana avvikelser att det har lett till några myndighetsbeslut.

– Det har varit några små avvikelser från gång till gång, men i de flesta fall har de varit åtgärdade när vi har gjort en uppföljning. De flesta är väldigt måna om att det ska fungera, säger David Vingård.

De vanligaste bristerna är att varorna inte är tillräckligt skyddade från smuts och förvaras i kylar, frysar eller på kylbänkar utan att vara rätt förpackade samt att de förvaras i fel temperaturer. Några av bristerna rör också hygien och rengöring.

– Det vanliga är då att ytorna är smutsiga, men de flesta har koll på rengöring och hygien, säger David Vingård.

Under sommaren när många säsongsanställda jobbar är det extra viktigt att se till så att rutinerna följs, menar David Vingård.

– Vi kontrollerar så att de har rätt rutiner, att de vet vad de ska göra vid sjukdom, hur hygienen fungerar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om