Höjning av dieselpriset fördyrar för skärgårdsföretag

För skärgårdsbefolkningen blir det dyrare och svårare med transporter, både när det gäller djur och varor. Numera får de inte använda lågskattad diesel vid transporter som de gör själva.

Bedrövligt. –?Tolkningen som skatteverket gör innebär att småföretagare drabbas ensidigt, det är bedrövligt, säger Per Åsling, ordförande i skatteutskottet.

Bedrövligt. –?Tolkningen som skatteverket gör innebär att småföretagare drabbas ensidigt, det är bedrövligt, säger Per Åsling, ordförande i skatteutskottet.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2017-12-20 11:02

Igår samlades Skärgårdsrådet i Söderköping. Med på mötet var riksdagsledamot Per Åsling (C), ordförande i skatteutskottet. Flera skärgårdsbor fanns på plats för att diskutera den aktuella frågan om lågskattad diesel.

– Det här drabbar väldigt många i skärgården. Jag transporterar inte så mycket själv men jag är jätteberoende av att transportera allt foder från fastlandet. Risken finns att alla transporter blir dyrare och det är redan höga kostnader som det är, säger Helen Forsman, boende på Aspöja.

– Om transporterna blir dyrare drabbar det alla. För att få en levande skärgård måste det finnas företag kvar i skärgården. Ju fler försämringar som införs desto svårare blir det för många att kunna driva företag i skärgården, säger hon.

För drygt två år sedan, sommaren 2015, förändrades skattelagsstiftningen, vilket medfört att lantbrukare i skärgården som transporterar sina egna djur eller annat mellan öar eller fastlandet inte längre får använda lågskattad diesel. De måste använda normalskattad diesel vilket ökar deras kostnader med det dubbla. Men om någon utför transporten mot faktura så får de använda lågskattad diesel. Fiskerinäringen är undantagen.

– Man glömde skriva dit annan form av vattenbruk. Om jag inte får göra avdrag för diesel så påverkar det min verksamhet väldigt mycket, säger Mats Emilsson på Vänsö, som arbetar med musselodling.

Det är inte bara djur som fraktas mellan öar och fastlandet. I stort sett allt fraktas. Material om någon ska bygga eller renovera, foder och ensillage, grus till vägar med mera.

– Skärgårdsborna är beroende av båt i sin yrkesverksamhet. Vi har hävdat att företagen i skärgården kommer i kläm, de som inte skickar räkning. Till exempel krogar som både behöver varor men också måste frakta bort skräp, de drabbas av dubbla bränslekostnader för att de gör mycket av detta själva, säger Bengt Almqvist.

Tolkningen av lagen innebär att man inte ska få använda samma båt i företaget som privat. Både båtar och fyrhjulingar ska förmånsbeskattas.

– Det är både byråkratiskt och komplicerat att dra gränser. Nu ser man över detta och ägarna måste argumentera för varje båt, säger Bengt Almqvist.

Riksdagsledamot Per Åsling anser att Skatteverket tolkat lagen på ett felaktigt sätt.

– Det är för bedrövligt hur skatteverket gör i dessa frågor. De gör så att småföretagare drabbas ensidigt, säger Per Åsling.

Bakgrunden till problemet är en EU-dom på tidigt 90-tal som egentligen gällde flygtrafiken i Tyskland där man slog fast att de som använde flyget för privat bruk inte fick använda lågskattad diesel. Detta har sedan spritt sig till att gälla även båtar och därmed drabbas nu transporterna i skärgården.

– Vi har haft diskussioner med Skatteverket då vi såg hur de tolkade lagen. Nu hoppas vi på att det ska läggas fram ett förslag på en ny lagstiftning. Det här har lett till en godtycklighet som är helt oacceptebelt, säger Per Åsling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om