Ungdomsarbetslösheten i Sverige är ett ämne som länge diskuterats flitigt på många plan, med många rapporter och siffror att ta ställning till. Enligt Statistiska centralbyråns statistik från år 2011 låg den nationella arbetslösheten i åldersgruppen 15-24 år på 22,9 procent, vilket kan jämföras med 4,8 procent i åldersgruppen 35-44 år.
- Det finns stora problem med arbetslöshet bland unga, både i Östergötland och i resten av landet. Många satsar därför på jobb utomlands, men inte heller det är helt lätt att få tag i, säger Söderköpingsbon Petter Wallberg, som arbetar för att göra det enklare för unga människor att hitta säsongsarbete i alperna.
Han har själv varit där flera gånger, för att arbeta och ägna sig åt de stora intressena skidåkning och klättring.
- Jag vill göra det mindre krångligt för ungdomarna att hitta säsongsjobb i alperna, när jag sökte jobb i Chamonix för några år sen fick man gå runt och knacka dörr, säger Petter Wallberg.
Lata och ovilligaFör att göra det lättare med detta sökande efter arbete kom idén till företaget Hipejobs, som nu har varit igång i snart två månader. Ungdomar från olika delar av Sverige har fått hjälp att hitta arbetsgivare i alperna, främst inom turismbranschen i städerna Chamonix och Zermatt i Frankrike respektive Schweiz.
- I Sverige hör man ofta att ungdomar är lata, omotiverade och ovilliga att jobba, men arbetsgivarna jag pratat med där nere säger att svenskar är eftertraktade och anses vara bra att anställa, säger Petter Wallberg, som själv arbetat flera gånger i Chamonix.
Lyssna på varandraLatmaskar som inte vill arbeta menar Petter finns i alla generationer, men han tycker det är förvånande och synd att gruppen ungdomar är nedtryckt i Sverige när det gäller arbetslivet. För att förbättra situationen och ungas arbetslöshetssiffror säger han att arbetsgivarna, politikerna och undomarna måste lyssna mer på varandra och skapa en bättre dialog. På så sätt kan de unga lättare släppas in på arbetsmarknaden.
- Arbetsgivarna jag haft kontakt med i alperna säger nästan alltid att svenska ungdomar är bra arbetare som tar egna initiativ, och att det nästan har blivit en merit att vara svensk. Eftersom folk inte verkar tänka så här i Sverige har det brustit någonstans och blivit fel i kommunikationen, säger Petter Wallberg.