Det var i oktober förra året som förslaget om att flytta hemtjänstpersonal från ädreboendet Stenbrinken i S:t Anna in till Söderköping (Hemtjänst söder som den nya enheten heter) presenterades och snabbt mötte en hel del protester. Det rörde sig om ett tjänstemannaförslag som hade till syfte att effektivisera och rationalisera verksamheten och den 7 januari 2015 januari ägde förändringen rum.
Redan när detta sjösattes bestämdes att en utvärdering skulle äga rum efter tre månader där både brukare och medarbetare skulle ingå. Nu är denna utvärdering klar och på tisdagen presenteras den i kommunhuset av både politiker och de tjänstemän som utfört omorganisationen.
– Vi bestämde att en utvärdering av en oberoende utredare, Personalinvest, skulle utföras för att se hur brukarna påverkats och hur den personal som förut jobbat i S:t Anna upplever det men också ta in intresseorganisationernas synpunkter, säger Jens Samuelsson, socialchef.
Vad denna utvärdering visar är att de flesta brukare i S:t Anna är nöjda i den nya organisationen men att de som har hemtjänst minst tre gånger i veckan tycker att det känns otryggt med fler ansikten som kommer hem till dem.
– Det blir fler personer, så är det, säger Jens Samuelsson.
Vad gäller larmen så finns det också där en oro för att det kan komma att ta längre tid för personal att komma efter larm, denna oro finns också hos anhöriga.
– Vi ska göra en större översyn av larmen och då ska vi också införa en tidsgaranti för hur lång tid det får ta innan personal kommer på plats, säger Elisabeth Andersson, sektorchef på vård och omsorg.
Från personalens sida har flytten enligt utvärderingen gått bra.
– Den arbetsgrupp som tidigare jobbade i S:t Anna tycker att det blivit ett lyft med nya arbetskamrater och mindre stress, säger Jens Samuelsson som också nämner att den personal som jobbat i Söderköping tycker att arbetet blivit mer omväxlande.
– Det har också blivit en bättre situation vad gäller vikarier och lättare att rekrytera personal.
Vad gäller föreningslivet i S:t Anna är det negativare tongångar. Dessa anser att brukarna har fått försämrad service med fler ansikten och att det blir ekonomisk förlust eftersom personal åker till S:t Anna på betald arbetstid, man pekar också på bränslekostnaden och miljöeffekter. Även föreningslivet påpekar att säkerheten för brukarna försämras när de kan få vänta länge på hjälp.
– Vad gäller bränslekostnaden har jag tagit fram statistik som visar att det i princip inte är någon skillnad mot förut, säger Jens Samuelsson.
Sammantaget ser han inte att det finns underlag för att riva upp omorganisationen.
– Däremot är det jätteviktigt att informera, det är inte bra att medborgare känner oro som inte grundar sig på fakta. För mig är det viktiga att brukare som ska ha hjälp av oss får det i god tid och med hög kvalitet och det tycker jag vi uppnår med den nya organisationen.
Några av de saker man vill förbättra (och det gäller hela kommunen) är att följa upp larmen kvälls- och nattetid utanför centralorten, man vill också möta den oro som finns gällande lång inställelsetid vid larm genom information. Dessutom ska räddningstjänstens eventuella möjligheter att bistå vid larm utredas.