Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hästkrafter gör jobbet vid kanalen

Traditionella metoder passar bäst i känsliga områden.

Traditionella metoder passar bäst i känsliga områden.

Foto: AB Göta kanalbolag

Söderköping2021-09-27 13:21

I Söderköping börjar man bli van med att det byggs vid Göta kanal, främst under vintertid. Nu har det blivit dags för den sista sträckan, Slussen-Klevbrinken i Söderköping att återfå sin ursprungliga kanalprofil och funktion.

Precis som tidigare år innebär det att kanalens ursprungliga profil återställs och att sträckan får nytt erosionsskydd i form av strandskoning med stenmaterial. 

Majoriteten av arbetena kommer utföras vintersäsongen 2021-2022 när kanalen är helt stängd för båttrafik. Arbetet med att förbereda för tillfälliga byggvägar är dock redan igång.

–På grund av områdets känsliga karaktär och begränsade utrymme så sker all avverkning till fots och utdragningen sker med häst, berättar Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!