Varje år undersöker företaget AktivBo hur nöjda hyresgästerna hos 250 fastighetsbolag runt om i Sverige egentligen är. Det är sammanlagt 354 000 lägenheter som jämförs i denna undersökning och i år är tredje året som det kommunala fastighetsbolaget Ramunderstaden AB i Söderköping deltar.
– Det här är ett jättebra verktyg för oss så vi kan få en helhetsbild av vad hyresgästerna tycker, berättar Thomas Angström, vd på Ramunderstaden.
Ramunderstaden har alltså under tre år deltagit i den här undersökningen där man har låtit ungefär hälften av hyresgästerna svara varje år.
– 2014 var ena hälften med och 2015 den andra hälften. I år har vi återigen låtit de 420 lägenheter i vårt bestånd som svarade 2014 delta i undersökningen så det är de vi jämför oss med, säger Thomas Angström.
En viktig del av undersökningen handlar om bemötande: till exempel om kunderna upplever att man blir tagna på allvar eller om man får hjälp när man behöver.
– Vi fick i undersökningsbarometern ett resultat på 88,5 procent vilket är bäst bland de 250 fastighetsbolag som deltagit i undersökningen, berättar en nöjd Thomas Angström.
Han poängterar att det här främst är ett redskap för att förbättra sig som hyresvärd och fastighetsbolag.
– Vi har ju jobbat med de områden som kommit fram i de här undersökningarna under åren vi varit med och vi ser också att de områden vi fokuserat på har fått högre betyg. I årets undersökning ser vi att vi får 79,4 procent i området "Ta kunden på allvar" och de siffrorna skulle man ju vilja få upp, förklarar Thomas Angström som tillägger att det naturligtvis är en avvägning som hyresvärd.
– Säg att någon vill ha ett kylskåp utbytt men vi ser att det fungerar utmärkt och bara är några år gammalt, då är det svårt att motivera ett byte. Man kan inte göra absolut allt som begärs.
Nu ska man analysera årets siffror och se vad man mer konkret ska göra för att fortsätta förbättringsarbetet.
– Min erfarenhet är att vi kommer att ha en workshop internt med de som jobbar ute på fältet där vi tar fram vad man kan jobba med för att ytterligare bättra på servicen, berättar Thomas Angström som alltså är glad över att se siffrorna gå upp år från år.
– I genomsnitt har vi höjt oss med en halv procent sedan förra undersökningen. Personalen har gjort ett fantastiskt jobb så nu ska vi fira. Sedan jobbar vi vidare.