Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här blir det ingen båtlyft

Det blir ingen båtlyft över Göta kanal i Söderköping! Det kan man slå fast, efter att AB Göta kanalbolag, som var en av huvudintressenterna, hoppat av hela projektet. - Nu talar det mest för att Vägverket bygger ytterligare en bro bredvid den vi har idag, tror kommunalrådet Magnus Berge (C) i Söderköping. Något som även Rolf Johansson på Vägverket ser som ett tänkbart alternativ.

Foto: Skogh Andreas

SÖDERKÖPING2009-10-20 03:00
Men Göta kanalbolag hoppar alltså av projektet med en båtlyft:- Vi tror inte längre tror på projektet, som en bra och säker lösning för våra båtfarare på kanalen, säger Anders Donlau, VD för Göta kanalbolag.- Göta kanalbolags huvuduppdrag är att tillvarata våra trafikanters behov av en väl fungerande vattenled. Idag föreligger, enligt oss, inte förutsättningarna för en säker och långsiktigt fungerande lösning för kanalens trafikanter genom en båtlyft. - Framförallt när det gäller båtlyftens lilla kapacitet, kringanläggningar, besökscenter samt ägande och drift med därtill hörande ansvar och kostnader.vi nu.Risk för båtproblem
- Vi får komma ihåg att kanaltrafiken fungerar bra redan idag i Söderköping och det är ju detta som är det viktiga för oss i Göta kanalbolaget.- Utan de som har problem i Söderköping är vägtrafiken och vi vill inte att man flyttar problemen från vägen till kanalen, via en båtlyft. Ansvarige Rolf Johansson på Vägverket säger så här om kanalbolagets avhopp:- Vi fick veta om kanalbolagets avhopp så sent som i fredags och har ännu inte kommit så långt i vår nya planering. Men ett tänkbart alternativ, som vi funderar på, är ytterligare en rörlig bro bredvid den som finns idag. Då skulle broarna användas växelvis för biltrafiken, så att det inte blir några stillastående köer längre.- Det är i alla fall ett alternativ, om vi inte lyckas få igenom det här båtlyftet, som vi siktat på tills nu. Och alternativet med tunnel under kanalen?- Nej, det har vi redan utrett och det har visat sig bli för dyrt. Så vilken lösning vi än väljer, så blir det i alla fall ingen tunnel, fastslår Rolf Johansson.Berge förvånad
Kommunalrådet Magnus Berge (C) i Söderköping, kommenterar Göta kanalbolagets avhopp:- Framförallt är jag förvånad, eftersom det är kanalbolaget som initierat och drivit lyftfrågan under många år, sade han.- Jag hade också hoppats på en båtlyft, som blivit en världsunik attraktion och som säkert dragit mycket turister till Söderköping. Men nu får vi och Vägverket gå vidare med plan B, som innebär en bro eller en tunnel.- Söderköpings kommun har från början förordat en tunnel, ett initiativ som Vägverket dock tyckt blir för dyrt. Sedan kom båtlyftidén istället.Och nu?- Nu är risken att det blir ytterligare en rörlig bro, bredvid den vi har idag. Ingen höghöjdsbro
Men en höghöjdsbro då, från toppen av berget?- Nej, det funkar inte, eftersom det skulle krävas en segelfri höjd på uppåt 20 meter och det går inte att bygga en så hög bro just där. Så mitt tips för dagen blir nu två broar som öppnas växelvis, säger Magnus Berge.Återstår bara frågan när den nya bron kan stå klar. Båtlyftprojektet var beräknat att stå klart tidigast 2014, men nu väntar förstås nya uträkningar och nya ekonomiska kalkyler - och troligen ännu längre väntan på att få bort bilkön i Söderköping...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!