Här blir det ingen båtlyft
Det blir ingen båtlyft över Göta kanal i Söderköping! Det kan man slå fast, efter att AB Göta kanalbolag, som var en av huvudintressenterna, hoppat av hela projektet. - Nu talar det mest för att Vägverket bygger ytterligare en bro bredvid den vi har idag, tror kommunalrådet Magnus Berge (C) i Söderköping. Något som även Rolf Johansson på Vägverket ser som ett tänkbart alternativ.
Foto: Skogh Andreas
- Vi får komma ihåg att kanaltrafiken fungerar bra redan idag i Söderköping och det är ju detta som är det viktiga för oss i Göta kanalbolaget.- Utan de som har problem i Söderköping är vägtrafiken och vi vill inte att man flyttar problemen från vägen till kanalen, via en båtlyft. Ansvarige Rolf Johansson på Vägverket säger så här om kanalbolagets avhopp:- Vi fick veta om kanalbolagets avhopp så sent som i fredags och har ännu inte kommit så långt i vår nya planering. Men ett tänkbart alternativ, som vi funderar på, är ytterligare en rörlig bro bredvid den som finns idag. Då skulle broarna användas växelvis för biltrafiken, så att det inte blir några stillastående köer längre.- Det är i alla fall ett alternativ, om vi inte lyckas få igenom det här båtlyftet, som vi siktat på tills nu. Och alternativet med tunnel under kanalen?- Nej, det har vi redan utrett och det har visat sig bli för dyrt. Så vilken lösning vi än väljer, så blir det i alla fall ingen tunnel, fastslår Rolf Johansson.Berge förvånad
Kommunalrådet Magnus Berge (C) i Söderköping, kommenterar Göta kanalbolagets avhopp:- Framförallt är jag förvånad, eftersom det är kanalbolaget som initierat och drivit lyftfrågan under många år, sade han.- Jag hade också hoppats på en båtlyft, som blivit en världsunik attraktion och som säkert dragit mycket turister till Söderköping. Men nu får vi och Vägverket gå vidare med plan B, som innebär en bro eller en tunnel.- Söderköpings kommun har från början förordat en tunnel, ett initiativ som Vägverket dock tyckt blir för dyrt. Sedan kom båtlyftidén istället.Och nu?- Nu är risken att det blir ytterligare en rörlig bro, bredvid den vi har idag. Ingen höghöjdsbro
Men en höghöjdsbro då, från toppen av berget?- Nej, det funkar inte, eftersom det skulle krävas en segelfri höjd på uppåt 20 meter och det går inte att bygga en så hög bro just där. Så mitt tips för dagen blir nu två broar som öppnas växelvis, säger Magnus Berge.Återstår bara frågan när den nya bron kan stå klar. Båtlyftprojektet var beräknat att stå klart tidigast 2014, men nu väntar förstås nya uträkningar och nya ekonomiska kalkyler - och troligen ännu längre väntan på att få bort bilkön i Söderköping...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!