Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Gråter när de kommer till jobbet"

Utbränd personal som gråter på sina arbetspass och brukare som lovats mer tid och kontinuitet men i stället tvingas möta nya ansikten. Situationen inom den kommunala hemtjänsten beskrivs som kaosartad.

Arga. Bettan Hägg, Lina Malm, Martina Zavodnik, Patricia Ekblad och Cecilia Svensson är några av personalen som är starkt kritiska till schemaförändringarna inom hemtjänsten.

Arga. Bettan Hägg, Lina Malm, Martina Zavodnik, Patricia Ekblad och Cecilia Svensson är några av personalen som är starkt kritiska till schemaförändringarna inom hemtjänsten.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2018-02-27 07:00

Den kommunala hemtjänsten i Söderköping har varit med om flera omorganisationer de senaste åren. För ett år sedan gjordes ett försök att införa ett fyraveckorsschema, något som inte fungerade och revs upp. I förra veckan var det dags igen.

– Utan att vi har fått någon information eller har blivit tillfrågade ska vi nu gå på sexveckorsscheman. Personal har utan att tillfrågats fått byta helger och arbetsgrupper. Det enda vi visste sedan tidigare var att vi skulle få delade turer, säger Bettan Hägg, behandlingsassistent vid Söderköpings hemtjänst.

När de sex veckorna har gått byts schemat ut. Detta ska meddelas två veckor innan det nya schemat börjar gälla.

– Vi har ingen chans att påverka. Det går inte att planera sitt liv när man inte vet hur de kommande sex veckorna kommer att se ut, säger en personal som vill vara anonym.

Enligt personalen är de helt införstådda i att kommunen ska effektivisera och spara pengar. Men tycker att det klingar falskt med det politiska löftet om mer tid och kontinuitet för brukarna med hemtjänst.

– Personalen mår jättedåligt. En del gråter när de kommer till jobbet, andra har valt att säga upp sig eller letar nya jobb. De här påverkar såklart våra brukare. Dessutom har vi aldrig haft så mycket vikarier som vi har nu, säger Bettan Hägg.

Även brukarna har reagerat. En person med kommunal hemtjänst skriver i ett mejl till oss: "Efter många år av turbulens och turer med omorganisation i hemtjänsten i Söderköping är nu måttet rågat för många. Vi brukare fick i somras ett informationsbrev med vackra ord om kontinuitet och vikten av att kunna påverka. För oss brukare har sommaren alltid varit en fasa med vikarier med liten eller ingen utbildning. Nu är varje dag en fasa. Jag har redan träffat fem nya från hemtjänsten den senaste månaden."

Bettan Hägg tycker att det är synd. Hon säger att situationen kunde ha sett annorlunda ut om informationen gått ut tidigare och att personalen hade fått vara med i planeringsstadiet.

– Vi vill ha rullande scheman. Och behövs det göras förändringar så gör det. Men inte som nu, att inte veta hur nästa sex veckor kommer att se ut. Det är inte bra för personalen, och definitivt inte bra för brukarna, säger hon.

Jens Samuelsson är chef på socialförvaltningen vid Söderköpings kommun.

– Om vi ska öka brukartiden hos våra kunder måste vi bli mer effektiva. Och som det ser ut nu har vi inte haft en optimal planering, säger han.

Enligt Jens Samuelsson strävar man efter att undvika så kallade "tompass". Det vill säga inställd tid hos brukare.

Tula Ravander (S) är ordförande för socialnämnden i Söderköping.

– Tanken är att man var sjätte vecka ska göra en översyn av det verkliga behovet och eventuellt justera därefter. Inte att personalen ska få nya scheman var sjätte vecka. Det kan jag inte tänka mig, säger hon.

Tula Ravander tycker att personalens känsla av att inte ha fått vara med och påverka är oroväckande.

– Det är jätteviktigt med delaktighet från personalen när man genomför den här typen av förändringsprocess, säger hon.

Jens Samuelsson är självkritisk.

– Uppenbarligen har vi inte varit tillräckligt bra på att informera eftersom de inte är nöjda, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!