Glitter växer snabbt
Söderköpingsföretaget, där butikskedjan Glitter ingår, har sålts till handelskoncernen Bergendahl & Son. Men huvudkontor och lager ska, försäkras det, ligga kvar i Söderköping.
Fr v Sophia Bergendahl (representant för den fjärde generationen), mamma Elisabeth Bergendahl-Mylonopoulus och så Glitters VD Peter Westring. Det som förevisas är en liten del av Halloween-sortimentet. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
Det var det här Söderköpingsföretaget, som tobakshandlaren och entrepenören Sven-Axel Svensson grundade 1975. Affärsidén var redan från starten att importera bijouterier. Mest handlade det då om grossisthandel, men 1992 tillkom den första butiken.
Testamenterade
Företaget blev mycket uppmärksammat efter Sven-Axel Svenssons hastiga bortgång år 1999. I sitt testamente stipulerade han nämligen, att företaget skulle likvideras och behållningen delas mellan de anställda.
Så skedde också genom att bolaget köptes av riskkapitalföretaget Accent Equity Partners, som betalade till dödsboet varefter hela behållningen där fördelades mellan de anställda. Vissa lär ha fått nära miljonen kr.
Accent Equity Partners har som affärsidé att köpa upp företag, utveckla dem och sedan sälja.
- Men det är inga kortsiktiga affärer, som vi gör, förklarar Jan Samuelsson på Accent Equity Partners. Fyra till sju år brukar det handla om, och i det här fallet var det alltså nära fem år.
Satte fart
Paradoxalt nog är det efter grundarens frånfälle, som företaget verkligen satt fart. De 14 butiker, som fanns vid Svenssons bortgång, har nu ökat till 118 butiker Norden runt. Enbart i fjol öppnades över 30 butiker, i år ska det bli knappt 20. Till nästa år siktar man på ett 20-tal nya butiker, och då sannolikt med mesta expansionen i Finland där man idag bara har en butik.
Efter att ha jobbat upp SAS Holding säljer Accent Equity Partners nu alltså företaget till Bergendahls.
Som är ett familjeföretag från Hässleholm, där nu fjärde generationen Bergendahl deltar. Från början grossist i mindre skala, men sedan 70-talet även i större. Efterhand har också butiker tillkommit, och det rör sig då om livsmedel och hushållsvaror. År 2001 bildades Bergendahlsgruppen, där bland andra AGs, City Gross och Eko ingår. Smycken är däremot en ny vara för koncernen.
Elisabeth Bergendahl-Mylonopoulus är barnbarn till grundaren och äger tillsammans med barnen firman, som maken Spiros Mylonopoulus är VD för.
- Vi ska lära oss att bli duktiga på smycken också. Jag är väldigt intresserad av ... ja, prylar kan man väl säga. Och jag var imponerad av Glitters butiker långt innan vi började fundera på dem, säger Elisabeth Bergendahl-Mylonopoulus.
Ska vara skoj
Peter Westring är VD för Glitter och ska också fortsätta i den funktionen under de nya ägarna.
- Vi erbjuder en shoppingupplevelse, det ska vara skoj att gå in i våra butiker och det ska också kosta väldigt lite. Vårt genomsnittspris är 60 kr. I år hanterar vi 18 miljoner artiklar. Men då kan förstås ett enda smycke vara i hundratusentals exemplar.
Glitter vänder sig, uttalat, till "tjejer". Med vilket avses "Kvinnor som vill vara tjejer, flickor som vill vara tjejer"... Uttryckt i mer tekniska termer anges målgruppen till kvinnor i åldrarna 15-35 år.
700 anställda
Sammantaget har Glitter nu 700 anställda, varvid dock ska hållas i minnet att det på butikssidan i hög grad rör sig om deltider. I Söderköping har företaget 30 anställda på huvudkontoret, och 25 inom distributionen. Däremot ingen butik på orten, ca 40.000 invånare bedöms också som ett minimum.
Företaget har sina leverantörer i Asien; Sydkorea, Taiwan, Hongkong, Bangkok. Trenderna sätts dock i allmänhet på andra håll -London, Paris, Milano men också Tokyo. Sedan finns trendsajter på nätet, och så de internationella mässorna. Det gäller för ett företag som Glitter att rätt uppfatta trenderna, och då hänga på.