Nu har medeltiden dragit bort från Söderköping igen. Under några dagar öppnas ett litet fönster mot en tid som...ja, fan vet om den någonsin har funnits. Det bästa med vikinga- och medeltiden är väl egentligen att vi vet tillräckligt lite om dessa epoker för att kunna fylla ut den med våra egna föreställningar och behov.
Missförstå mig inte nu, jag har absolut inget emot Gästabudet vilket ju passar perfekt i en stad med Söderköpings historik. Det är mycket folk, det är festligt och man bjuds på en mängd mycket duktiga artister som besitter en särskild sorts talanger, lite speciella för just denna typ av arrangemang: ofta en stor skicklighet inom akrobatik, jonglering, trolleri eller sång blandad med "streetsmartness" och fräckhet, gyckel. Frågan är var annars denna mix skulle attrahera så många människor?
Just avsaknaden av vattentäta historiska dokument och bristen på profan nedskriven musik gör det svårt att värdera hur pass nära den egentliga medeltiden man kommer under Gästabudets aktiviteter. Vissa saker, som till exempel klädsel är nog skapligt nära, man har t ex hittat ett av de bäst bevarade klädesplaggen från denna tid just här: den s k Söderköpingskjorteln.
Andra yttringar är mer tveksamma. Den profana musiken man kan höra på gator och torg till exempel är mycket en fråga om chansning. Jag lyssnade på en grupp för några år sedan som plötsligt drog några balkan-låtar från en Kusturica-film från 1990-talet och del lät ungefär likadant, ingen reagerade över det. Detta illustreras också av att wikipedia har två sidor för medeltida musik varav en heter "medeltida musik (nutida)" vilket ju är en anakronism så god som någon.
En annan sak som skiljer sig åt är med stor säkerhet stadens arom. Visserligen är säkert den tjärdoftande röken nog så autentisk men vad som saknas är definitivt skitlukten som måste varit påtaglig. Kanske skulle det vara det mest iögonenfallande om man hittade en tidsmaskin och kunde förflytta sig till 1200-talets Söderköping. Det och så livsfaran man snabbt skulle kunna hamna i eftersom man är fullkomligt okunnig om alla de hierarkier och etikettsregler som var en viktig del av samhällsbygget.
Jag skulle nog personligen avstå en tidsresa till medeltiden, är helt enkelt lite för bekväm. Väljer gärna trygghet framför risk. Det är väl kanske just kombinationen av en känsla av rollspels-äventyr i en trygg miljö som drar med dessa evenemang. Alltså en sorts lek, att gå in i en roll och få föreställa sig bort en stund. Inget fel i det, det är väl jämförbart med vad konstnärer, kompositörer, musiker och skådespelare gör hela tiden.
Måhända fungerar Gästabudet som en gestaltning av föreställningar (som i mycket hämtas från sagans värld) om en annan tid parat med saknad över vad som gått förlorat i nutidens teknokratiska, professionella och ganska sterila modernitet. Den saknaden är djupt mänsklig.