På torsdagen drog "Servicehjälpen" i gång på OKQ8-stationer runt om i landet – ett initiativ från OKQ8 Scandinavia som innebär att medarbetare från kontoren arbetar ute på stationerna med olika typer av service till kunderna: till exempel att mäta oljenivå, kolla lufttryck, byta spolarvätska och dylikt. Man har redan förut haft kostnadsfri service tillgänglig på många OKQ8-stationer den första torsdagen varje månad men nu är det alltså premiär för kontorspersonalens deltagande.
På stationen vid Länsmansgatan i Söderköping finns Stefan Wieselgren, Project Manager på OKQ8 Scandinavia, på plats från 14-tiden för att stå till tjänst för kunderna. Att han är just på stationen i Söderköping har en enkel förklaring.
– Jag bor strax utanför Söderköping sedan tre år tillbaka men arbetar egentligen i hela Sverige med basen i Stockholm, berättar Stefan Wieselgren som tillägger att man från början hade "Servicehjälpen" på fredagar men ändrade detta eftersom den dagen visade sig vara mindre lämplig – bilister har helt enkelt bråttom hem på fredagar och är då mindre intresserade av att få hjälp.
Den här dagen är "Servicehjälpen" igång på omkring 40 stationer över hela Sverige men för Stefan är det inte så dramatiskt att lämna kontorsmiljön.
– Jag har jobbat ute på station förut så jag vet hur det är. Det är jätteroligt att åka ut så här, jag älskar ju den sociala biten med jobbet. Man kan göra ett jättejobb med renoveringar och annat men det viktiga är hur det fungerar i verkligheten, påpekar Stefan Wieselgren innan han går ut till en bil som just åkt in för att tanka – det är Björn Karlsson Pohly som åkt från Vimmerby och han tar tacksamt emot hjälpen från Stefan som kollar oljan och hjälper till med tankningen.
Orsaken till denna satsning är alltså att kontorspersonal ska få känna på hur det är ute på fältet – eller som Alexandra William-Olsson, kommunikationschef för OKQ8 Scandinavia uttrycker det i ett pressmeddelande (själv kommer hon under dagen att befinna sig på OKQ8 Solna):
– Det är otroligt viktigt att alla medarbetare vet hur det är att arbeta på en station. Vi från kontoren har mycket att lära från stationspersonalen, och vice versa. Servicehjälpen blir därmed ett gyllene tillfälle att utbyta kunskap, samtidigt som vi gör nytta för våra kunder.
"Servicehjälpen" sker alltså den första torsdagen varje månad och är kostnadsfri.