Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Företagare: "Vi känner oss maktlösa"

Trafikverket vill dra in väg 801, förbi Vänneberga, som statlig väg. Boende och företagare längs sträckan har länge protesterat mot planerna men känner sig maktlösa. "Det känns som att stå på utsidan av ett pansarglas och slå" säger Annika Altnäs som driver Vänneberga gård.

Arg. "Det är ohemult hur Trafikverket kör över oss. Det finns inget landsbygdsperspektiv. Jag har satsat stort på verksamheten här och är beroende av en fungerande väg året om", säger Annika Altnäs på Vänneberga gård.

Arg. "Det är ohemult hur Trafikverket kör över oss. Det finns inget landsbygdsperspektiv. Jag har satsat stort på verksamheten här och är beroende av en fungerande väg året om", säger Annika Altnäs på Vänneberga gård.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2017-10-30 17:00

I samband med det stora E22-projektet ser Trafikverket över alla vägar i området och efter den analys som gjorts anser de att väg 801 ska prövas för indragning från statlig väghållning. Det innebär att all skötsel av vägen, till exempel snöröjning, underhåll och dikesrensning hamnar på någon form av samfällighetsförening.

Längs vägen finns förutom boende en rad företag, bland annat lantbruksföretag, hästverksamheter, yogaverksamhet och Vänneberga gård som bland annat driver restaurang och gårdsbutik.

– Vi har nyligen gjort en jättestor satsning på restaurangen så det här påverkar oss jättemycket. Jag ser ju också hur mycket trafik det är på den här vägen, säger Annika Altnäs.

– Bara till vår verksamhet har vi 25 000 till 30 000 gäster per år och då har jag inte räknat med varutransporter och personal. Vi har öppet 360 dagar om året så det blir en rätt kraftig dygnstrafik.

Även kommunen är kritiska till Trafikverkets planer. I våras skickade politiker från både majoriteten och oppositionen en gemensam skrivelse där de framförde invändningar mot den föreslagna indragningen.

– Vi ligger på både från politikerhåll och tjänstemän. Vägen har stor betydelse för lantbrukare och andra företagare i området och det är en viktigt transportled mellan kommunens nordvästliga och nordöstliga delar, säger Rickard Bardun, chef på serviceförvaltningen.

Annika Altnäs framhåller att vägen inte enbart används av alla de som bor där eller besöker företagen, utan av gemene man när det är stopp på E22.

– Om det här går igenom blir ju väldigt sårbart och en ekonomisk belastning för oss längs vägen som jag inte ens vill tänka på.

Hon ser framför sig hur det kommer bli intressekonflikter mellan boende och företagare kring hur vägen ska skötas.

– Vi är ju helt beroende av vägen, men hur ska en enskild vägförening få in pengar? Det kommer blir ett världskrig.

Byalaget, privatpersoner och företagare har skickat in skrivelser till Trafikverket och försökt protestera på alla sätt. Enligt Annika Altnäs agerar Trafikverket mot väglagen, då det handlar om en så starkt trafikerad och viktig väg. Dessutom är hon arg på hur de blir bemötta av Trafikverket.

– De beter sig som storebror och bara kör, det svarar inte på skrivelser eller brev.

Även LRF:s jurister är inkopplade i konflikten.

– Vi kan inte göra annat än att överklaga och ropa på hjälp.

Om vägen

Väg 801 är cirka fem kilometer och går från E22, infart vid Mariehov, förbi Vänneberga och över Göta kanal till väg 210.

Längs vägen finns 86 fastigheter och en rad företag.

I flera skrivelser har kommunen liksom Region Östergötland och Länsstyrelsen påtalat att de är emot en indragning av det statliga ansvaret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!