Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fick forskning om betygsskillnader bekräftad

Betygsskillnaderna mellan tjejer och killar är ett problem som uppmärksammats mycket på senare tid. Alicia Nore och Lovisa Hollertz, elever på Nyströmska, valde att titta närmare på frågan i sitt gymnasiearbete.

Könsroller. Förväntade könsroller är en del av förklaringen till tjejers bättre betyg. "Flickor förväntas vara duktiga", säger Alicia Nore och Lovisa Hollertz som gjort ett gymnasiearbete om betygsskillnader.

Könsroller. Förväntade könsroller är en del av förklaringen till tjejers bättre betyg. "Flickor förväntas vara duktiga", säger Alicia Nore och Lovisa Hollertz som gjort ett gymnasiearbete om betygsskillnader.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2017-04-08 06:00

Att killar generellt har sämre betyg än tjejer är något som noterats både nationellt och lokalt på senare tid. I Söderköping jobbar man medvetet med att minska glappet men arbetet är relativt nystartat.

– Under tiden vi gått i skolan så har vi märkt att det är skillnader i attityden till skolan och betygen och därför ville jag göra en mer djupgående studie, säger Alicia Nore som går tredje året på samhällsprogrammet.

– Vi är ju i skolan varje dag så det är något som berör oss, det blir mer relevant då, säger klasskamraten Lovisa Hollertz.

Eleverna har tittat på nationella siffror och läst forskarstudier, men på lokal nivå har de valt att utgå från en egen undersökning. En enkät har skickats ut till 100 elever på Nyströmska och 100 på Ramunderskolan, lika många tjejer som killar. De svarande har uppgett sina betyg för vårterminen 2016 i olika ämnen, vilka sen har jämförts i studien.

– Vi har också frågat om studievanor, hur mycket fokus och tid man lägger på läxor och attityden till skolarbete och vidare studier.

Störst skillnad i betyg ser man i svenska, men även i naturvetenskap är skillnaderna stora.

– Nationellt är det inte så stora skillnader inom naturvetenskap men på Nyströmska upptäckte vi att det är det.

Resultatet bekräftar alltså det som redan är känt. Det framkommer också att tjejer lägger mer tid på skolarbete och anstränger sig mer i skolan. Förklaringarna som ges inom forskningen är flera. Bland annat att vi i uppväxten uppmuntras till olika saker.

– Flickor ska gärna läsa medan pojkarna uppmuntras till fysisk aktivitet.

– Det handlar också om en bioligisk skillnad, att killar utvecklas senare än tjejer. Men också om könsroller, att flickor förväntas vara "den duktiga flickan" medan killar inte har samma förväntningar på sig, säger Alicia.

– Generellt kan man säga att de här förklaringarna bekräftas i enkäten, men allra tydligast är det när det gäller "antipluggkulturen" bland killarna, säger Lovisa.

Hur ska man göra för att vända trenden tycker ni?

– Det handlar till viss del om lärarna. Att de också behandlar pojkar och flickor olika och att vi på så sätt får olika förutsättningar, säger Alicia.

– Det ligger i hela samhället, det är så många delar som spelar in. De sjunkande studieresultaten är ju något som diskuteras mycket nu, vi har valt att bara fokusera på en del av problemet, säger Lovisa.

Skillnader i betyg

Söderköping har satt ett lokalt mål om att pojkarnas meritvärden ska höjas. Det arbetar man med genom bland annat samverkansprojektet #jagmed, där lärarna utbildas i ledarskap, bemötande och inkludering.

Betygsskillnaderna bland niorna har minskat de tre senaste åren. 2014 skiljde 40 poäng i genomsnittligt meritvärde, 2015 skiljde 36 poäng och 2016 skiljde 24 poäng.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!