Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett lyft för båttrafiken?

Protestlistan mot båtlyften blir längre för var dag, nu går Göta Kanal-bolaget ut med en skrivelse på kommunens hemsida där man frågar: Vad betyder båtlyften för båttrafiken?

SÖDERKÖPING2008-04-26 03:00
Planerna på båtlyft över kanalen har stött på patrull hos många Söderköpingsbor. En protestlista har skapats på internet och namnen strömmar in, i skrivande stund har 738 personer skrivit på. Protesterna har fokuserat på kostnaderna, den beräknas kosta 220 miljoner. Man vill att billigare alternativ utreds. Det har också ifrågasatts om kapaciteten hos lyften räcker till för båttrafiken i och med att ett lyft tar 1 timme. "Kapaciteten räcker"
I går presenterade Göta Kanal-bolaget fakta om båtlyften på kommunens hemsida. Man går inte in på kostnaden men det är tidigare känt att Kanalbolaget och Vägverket anser att detta är det billigaste alternativet som är praktiskt genomförbart. Man skriver:"Tidsåtgången för passage beräknas till knappt en timme vilket innebär att kapaciteten även räcker till vid högsäsong på Göta kanal." och framhåller att trafiken på E 22 inte kommer att hindras av kanalen överhuvudtaget, ej heller gående eller cyklister. Mot detta ställs nuvarande situation där det under säsong är broöppning varje hel- och halvtimme och en genomsnittlig broöppning är på 10 minuter: "...detta innebär att en dag i juli kan bron teoretiskt sett öppnas 20 ggr, vilket gör att bron då står öppen i över 3 timmar."Fortsättning lär följa i det här ärendet som uppenbarligen engagerar, både för och emot.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om