Välkända logotyper eller främmande. Elevernas uppgift i årskurs nio var att välja en logotyp och göra om den med sitt eget namn i.
– Det har varit superkul. Många tog en logotyp som liknande deras namn eller något som man tycker om. Jag tänkte "älska Mer" och så tog jag bort prickarna, säger Annie Westerlund.
Eleverna har även jobbat digitalt och lagt in folierat.
De har pratat mycket om reklam och hur den får oss att tänka i en viss bana helt omedvetet.
– Vi översköjs av logotyper som till slut sitter fast. Vi tror att vi läser något då vi bara ser en viss färgkombination men egentligen står inte ens företagets namn, trots att vi direkt tänker på ett visst företag. Med uppgiften vill vi komma åt lite kritiskt granskande och uppvaknande, säger Thomas Frisk, bildlärare.
Under två helger visas utställningen. Bildelever i årskurs åtta visar färgtoningsförskjutning och abstrakt form. Genom att skapa spelkort med abstrakta sammansättningar har de format sitt eget budskap.
– En tjej ville verkligen få med Malala för hon tycker att det hon gör är så bra. Här har de kunnat trolla ihop symboler och jobbat mer färger, säger Thomas Frisk.
– Eleverna jobbar mycket med sina uppgifter. Men många gånger blir det bara att de tar hem dem och ingen riktigt ser dem. Det här blir ett lyft att få visa sitt skapande för alla. Vi hoppas det ska ge dem en kick, säger Lars Nygren, bildlärare.