Elev anmäler skolan

En elev har skickat en anmälan till Skolinspektionen angående bristfällig språkundervisning. Skolinspektionen bollar tillbaka ärendet till Söderköpings kommun.

Foto: Sandberg Niclas

SÖDERKÖPING2012-02-16 06:13

Eleven anmäler både Nyströmska skolan och Ramunderskolan. Klagomålen gäller en lärare som undervisar på båda skolorna. Sedan 2007 har eleven studerat språk och upplevt att denne inte lärt sig mycket. Lekar, svenska filmer och annat icke språkrelaterat material tog upp tiden, enligt anmälan.

Betygsinflation

Eleven skriver att läraren har missbedömt nivåkraven för språkundervisningen och på så sätt verkat för ?betygsinflation?. Eleven tycker att oförtjänta betyg har satts.

Till en början fick eleven MVG, mycket väl godkänt, fram till årskurs två av sin gamla lärare som kritiken riktar sig mot. När en ny lärare började fick eleverna skriva ett gammalt nationellt prov och eleven fick då IG, icke godkänt. Provet var riktat till elever i årskurs 1. Detta menar eleven visar på att undervisningen legat på låg nivå och varit av dålig kvalité. Eleven är tydligt oroad för sitt betyg och möjligheterna att bli antagen på högskolan.

Eleven framhåller även att andra elever drabbas på högstadiet, gymnasiet och Komvux. Enligt anmälan vet skolorna om problemet då man fått in klagomål.

Anmälan till skolan

Skolinspektionen är tillsynsmyndighet av skolväsendet. Men huvudmannen, kommunen, ansvarar för att utbildningen genomförs i enlighet med bestämmelserna i skollagen.

Skolan ska även ha skriftliga rutiner för att ta emot klagomål och informera om hur klagomål kan lämnas på ett bra sätt. Eleven skriver att denne inte visste om att man kunde anmäla direkt till skolan, men uppger att man pratat med personal i skolan om problemet.

Skolinspektionen skriver att huvudmannen i första hand ska utreda frågan, som ansvarar för verksamheten och vidta åtgärder för att rätta till brister. Eleven ska informeras om vad som gjorts. Om klagomål fortfarande kvarstår kan eleven göra en ny anmälan. Ärendet avslutas därmed av Skolinspektionen.

Bra att veta rättigheter

Per-Arne Sterner, förvaltningschef på barn- och utbildningskontoret vill inte gå in i detaljer i anmälan.

- Det är svårt att återkoppla där anmälaren är anonym, men man har rätt att klaga på hur vi sköter oss, säger han. De flesta gör det till sin mentor eller rektor, vilket är bra och naturligt. Det är viktigt att elever och föräldrar känner sig trygga i att man kan framföra sina klagomål. Skolorna har rutiner för hur klagomål ska hanteras, och för att undvika att allt hamnar hos Skolinspektionen.

Hur anmäla?

Folkbladet frågar om man borde informera om hur man klagar? Eleven verkar enligt anmälan inte veta hur man gör.

- Om vi har brustit i det skall vi bättra oss. Jag hoppas att det är så att alla känner sig trygga i att kontakta rektor. I annat fall skall de kontakta förvaltningen. Rutinerna för vår klagomålshantering finns på kommunens hemsida.

Rektorerna har inte fått någon signal från eleven tidigare om missnöjet.

- Efter att anmälan har kommit in har rektorerna börjat titta på gamla resultat i det aktuella ämnet och jämfört dem med tidigare satta betyg. Enligt den rapport jag fått har man ännu inte hittat något uppseendeväckande.

- Kunskap och bedömning är en mycket viktig men svårt fråga, som vi arbetar med dagligen i alla ämnen och förhoppningsvis sker det en utveckling. Kunskapsbedömningar i stadieövergångar är också en viktig fråga. Ett sätt att hantera det är att lärare från olika stadier träffas och utbyter erfarenheter. Sammantaget handlar det här om rättsäkerhet för våra elever, säger Per-Arne Sterner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om