Designpris till Bergas åttor
Klass 8:3-4 på Bergaskolan har deltagit i årets upplaga av tävlingen Teknikåttan. Det gjorde man så bra att man gick till regionfinal och där fick designpris. En tredjeplats blev det till slut.
Eleverna i klass 8:3-4 på Bergaskolan bakom sin designvinnare "The mighty tratt" (i akvariet) samt i förgrunden några tidigare prototyper som visade sig vara mindre lyckade. 3:e-platsen i regionfinalen gav 2500 kr till klass-kassan. Foto: Patrik Selsfors
Foto:
Så sent som 16 april kom några elever på att man kunde prova med en tratt. Och det var en gyllene idé, den flöt av sig själv och golfbollen låg i tratten. Med klippta hack i kanten justerades flyttiden till ca 10 sekunder och när tratten sjönk och lade sig på botten rullade bollen snällt ur. Därefter flöt tratten upp till ytan. Voila, uppgiften löst och som vanligt visade sig det enkla vara det bästa.Tratten dekorerades med guldglitter och döptes till "The mighty tratt". Så, i torsdags, åkte hela klassen till Linköpings universitet för regionfinalen där man skulle tävla mot tre andra åttor. - Momentet med farkosten gick bra och där fick vi designpriset, säger Hans Ingves.Därefter följde två semifinaler där man svarade på frågor. Tre elever representerade klassen: Simone Rydin, Björn Hagström och Linus Wastesson, dessutom hade man en reserv: Jenny Davidsson. Bergaskolan hade här lite otur eftersom deras semifinal höll en högre standard än den andra, hade poängen räknats hade man gått till finalomgången. Men de förlorade mot Visbyklassen och därmed var vinstchansen borta. Till slut blev det en hedrande 3:e plats och 2500 kronor i vinstpengar till klassen, förutom designpriset till "The mighty tratt"."Första gången"
- Det här är första gången en Bergaklass går till regionfinal i Teknikåttan, säger en påtagligt nöjd Hans Ingves som verkligen brinner för det här med teknik.Teknikåttan startade 1993 vid Linköpings tekniska högskola och har växt ut till en rikstäckande tävling. Syftet är att väcka intresset för naturvetenskap och teknik både hos flickor och pojkar och stimulera kreativitet och uppfinningsförmåga.Det verkar ha fungerat som tänkt hos eleverna i 8:3-4 som tycker att regionfinalen var mycket spännande och inte verkar allt för besvikna. Och det skadar väl heller inte att rektorn blivit så nöjd att hela klassen bjuds på fika på fredagsförmiddagen.