Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De tog kanalvägen genom Europa

Förra året lämnade Anders Jansson och Ewa Fellnert Söderköping för en seglingsresa på obestämd tid. Resan gick först genom Europas kanalsystem. 351 slussar senare nådde de sitt mål; Medelhavet.

Båten. Masten fick ligga på däck för att de skulle komma under broarna. "Men vi ville ha den med oss i fall vi skulle ändra rutt", säger Ewa.

Båten. Masten fick ligga på däck för att de skulle komma under broarna. "Men vi ville ha den med oss i fall vi skulle ändra rutt", säger Ewa.

Foto: Privat

Söderköping2018-01-23 06:00

Anders och Ewa har tillfällig lämnat sitt hem i segelbåten för att under en månad fira storhelgerna med släkt och vänner i Sverige. De ser sig själva som rätt vanliga Söderköpingsbor, de har jobbat, umgåtts med familj och vänner och spelat saxofon i Söderköpings storband på fritiden. Tanken på att lämna allt och ta sig genom kontinenten via floder och kanaler kom när paret just köpt sin segelbåt i England 2012.

– När vi körde hem den gick vi genom kanalerna i Holland och upptäckte att det var fantastiskt. Vi kom folk och livet där nära och vi insåg också vilket enormt system av kanaler som finns i Europa, säger Ewa.

– På båten vi köpt kan man fälla upp kölen och göra den grundgående och det var också en orsak till att tankarna började mala, säger Anders.

De bestämde sig för att sticka iväg så snart Anders gått i pension och den 29 maj i fjol började äventyret. Då hade de hyrt ut sin lägenhet i andra hand, magasinerat möblerna och sålt bilen. Efter att ha avverkat Göta kanal gick färden vidare genom Danmark, Tyskland, Holland och Frankrike. För att välja vilka av alla kanaler de skulle gå läste de på och gick på rekommendationer i böcker.

– Det man inte vill uppleva är att gå motströms i en flod. En segelbåtsmotor är inte tillräckligt stark så man kommer liksom ingen vart. Det är ett viktigt val, säger Anders.

Samtidigt har friheten att ändra sig och välja en annan rutt hela tiden varit viktigt för Anders och Ewa. Ibland har planerna ändrats på grund av yttre omständigheter, ibland för att de själva velat det.

I början av september hade de korsat hela Europa och nådde Medelhavet genom Rhone-floden. Då hade de tagit sig genom 351 slussar, åkt genom kilometerlånga tunnlar och färdats i enorma båtlyft.

– Det största båtlyftet vi åkte i var i Belgien. Den tog oss 73 meter ner och skulle teoretiskt sett kunna ta 30 båtar av vår båts storlek.

Den längsta tunneln de åkte genom var 5,6 kilometer lång och där blev de bogserade av en eldriven båt.

– Man kunde inte ha motorer igång för då hade det blivit för mycket avgaser där inne, säger Ewa.

Efter att ha mastat på i den franska hamnstaden Port Saint Louis började de leta efter en hamn att övervintra i. Mellan oktober och mars är det vanligast att man som seglare har en fast plats i en hamn och om man vill ha ett bra pris måste man boka långt i förväg. Valet föll på Tarragona som ligger åtta mil söder om Barcelona. Där har de spenderat dagarna med vad de kallar ”vardagsliv”, av det lugnare slaget ska tilläggas.

– Vi har kopplat av. Det har varit en fantastisk höst med svensk sommar fram till december, säger Anders.

– Det är en stad med mycket kultur. Vi cyklar och går mycket, och köper god mat, säger Ewa.

Många har följt deras resa genom den blogg som Ewa under den första tiden uppdaterade nästan varje dag.

– Det är många som följt bloggen som vi inte förväntat oss. Många seglingsvänner och annat båtfolk tycker det är spännande, men det är alla möjliga.

En del av dem kanske drömmer om att våga ta steget till en annan typ av liv, precis som Anders och Ewa gjort.

– Det är många som tycker det är modigt gjort. Det är klart att man ibland saknar barn och barnbarn, men vi har valt att göra något extra under ett par eller flera års tid. Ibland måste man släppa något för att få något annat.

Planen framöver är att segla över till Mallorca och runt i ögruppen Balearerna.

– Vi vet inte hur länge vi blir borta. Så länge det är kul och funkar ekonomiskt så puttrar vi på.

Fakta

Om båten:

Båttyp: Southerly 110

Tillverkad av Northshorevarvet Chichester 2004

Längd: 10,80 m

Bredd: 3,5 m

Båten har fällköl vilket innebär att vi med hydraulik på styrpedistalen steglöst kan förändra djupgående mellan 2,2 m och 0,72 m.

Den är försedd med dubbla roder för att kunna stå stadigt i tidvattenområden.

Om paret:

Ålder: Anders 65, Ewa 60

Familj: Anders har tre söner och fyra barnbarn. Ewa har fyra barn och fyra barnbarn.

Gör: Anders har huvudsakligen jobbat inom verkstadsindustrin i 43 år och samtidigt som deltidsbrandman i 30 år. Ewa har jobbat på kostenheten. Nu seglare på heltid.

Intressen: Båda har spelat saxofon i Söderköpings storband i många år. Nu ägnar de sig åt båtlivet.

Vill du se parets rutt genom Europa gå in på www.fellnert.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!