Därför återkommer turisterna
Hur ser turismen i Söderköping ut egentligen? Vad vill besökare ha mera av och vad är de nöjda med? Bland annat dessa frågor blir besvarade i den besökskartläggning som genomförts i Söderköping under den gångna sommaren.
Det framkom en del intressanta saker i undersökningen som uppskattar antalet besök under perioden att vara omkring 232 000 varav 81 000 är unika besökare. Av dessa är 76 000 turister och 5000 Söderköpingsbor. Dessa återkommer till kanalområdet ett flertal gånger under sommaren. Åtta procent av Söderköpingsborna har i enkäten uppgett att de planerat att besöka området varje dag under sommarmånaderna. Den klart populäraste besöksmånaden var juli då över 40 procent av besöken gjordes.Av turisterna kom 42 procent med bil/mc och 15 procent med båt. Söderköpingsborna däremot promenerade (65 procent) eller cyklade (13 procent) naturligt nog i högre grad. Så många som 82 procent av turisterna hade besökt Söderköpings kanalområde tidigare. Man kan också notera att 84 procent av turisterna även besökte stadskärnan i Söderköping.Mer aktiviteter
- Vi har konstaterat att trots att vi drog igång Visitor center uppe vid kanalen så har vi på turistbyrån på Stinsen haft lika många besökare som förra året, säger Christina Nilsson och tillägger att Visitor center blev mycket lyckat med 35 000 besökare på de två månader det var öppet.- Vi har kommunens klartecken att fortsätta med Visitor center även nästa år.I enkäten fick turisterna uppge vad de upplevt som mest positivt i Söderköping samt vad man kan förbättra. 36 procent såg Kanalområdet som mest positivt följt av Smultronstället (29) och stadskärnan (24). 22 procent änskar att utbudet av aktiviteter och evenemang i Söderköping skulle öka. På andra och tredje plats följde fler affärer och fler restauranger.- Nu följer vi upp det här. Siffrorna ger ett stöd för att öka aktiviteten vid kanalen och i Söderköping. Det behöver ju inte bara betyda fler evenemang från vår sida utan också att företagare och restauranger i området kan ta olika initiativ, avslutar Christina Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!