Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Cykelbåt säkrar turismen längs Göta kanal

Cyklister som vill passera sjön Asplången i Söderköping får åka gratis med en cykelbåt under sommaren.

På tisdagsförmiddagen fick de första cyklisterna åka med cykelbåten, som kommer att köra dagliga turer under sommaren.

På tisdagsförmiddagen fick de första cyklisterna åka med cykelbåten, som kommer att köra dagliga turer under sommaren.

Foto: Jimmy Larsson

Söderköping2021-06-30 06:00

Under coronapandemin har intresset för att cykla längs med Göta kanal ökat, vilket är lönsamt för lokala företagare som säljer olika typer av paketlösningar till cyklisterna.

– Vi har flera leverantörer som säljer paket och de har sålt massor i år. Bland annat erbjuder Söderköpings camping boende och mat, säger Therése Eklöf, näringslivs- och turistchef på Söderköpings kommun.

Inför årets säsong riskerade samtidigt ett avslutat markägaravtal att sätta käppar i hjulet för turistverksamheten. Markägaravtalet har tidigare gjort det möjligt att cykla förbi sjön Asplången via en omväg genom Snöveltorp och Luddingsbo, men på markägarnas initiativ avslutades avtalet förra hösten.

– De tyckte att vägen gick lite nära deras bostadshus, säger Therése Eklöf.

Trots övertalningskampanjer från kommunens sida har inget nytt avtal kunnat tecknas, vilket betyder att vägen inte får skyltas för cyklister.

– Vi har allemansrätt men får inte skylta om vi inte har ett avtal.

I stället har Söderköpings kommun valt att göra en tillfällig lösning med en cykelbåt. På tisdagen skedde premiärturen med båten, som kommunen fått låna av AB Göta kanalbolag. Fram till den 22 augusti ska båten dagligen transportera cyklister mellan Hulta sluss och Söderköpings golfklubb, via Asplången. Överfarten tar cirka 20 minuter.

– Det ska bli spännande, säger båtföraren Martin Nordborg som ser fram emot att jobba utomhus hela dagarna.

Han studerar till vardags på Chalmers i Göteborg men tog även en kustskepparexamen i våras. Nu ska han köra cykelbåten, som har plats för 6–8 personer inklusive cyklar.

– Den är lättkörd och kommer inte att kränga i sidan när det blåser.

Cykelbåtsprojektet har en maxbudget på 175 000 kronor, varav Norrköpings kommun finansierar en mindre del. Båten har ingen fast tidtabell, eftersom det är oklart hur många som cyklar leden varje dag och när trafiken är som störst.

– Det finns skyltar fem respektive åtta kilometer innan som visar att man närmar sig punkten som båten går ifrån, säger Therése Eklöf och berättar att cyklisterna kan ringa eller sms:a båtföraren för information om eventuella väntetider.

Att båtturerna är kostnadsfria den här sommaren beror på att det annars hade krävts ett beslut i kommunfullmäktige om taxan.

– Om det blir en fortsättning i framtiden är ambitionen att det ska ligga hos en entreprenör som då kommer att ta betalt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!