Centerpartistiska riksdagsledamöterna Staffan Danielsson och Anders Åkesson besökte på tisdagen Söderköping. Vid Vänneberga intill väg 801 bjöd de in till pressträff. En väg Trafikverket vill förvandla till enskild väg i samband med att den nya förbifarten förbi Söderköping blir klar.
De som bor längs med vägen får då, delvis med hjälp av statliga bidrag, ta över ansvaret och kostnaderna för drift och skötsel av vägen.
Den fem kilometer långa väg 801, som slingrar sig fram från E22:an över Göta kanal till länsväg 210 kan bli en symbol för frågan om statliga vägar som förvandlas till enskilda. Vid pressträffen hävdade Anders Åkesson tillsammans med Staffan Danielsson, Magnus Ek, som toppar centerns östgötalista till riksdagen, och regionrådet Göran Gunnarsson att tusentals mil statliga vägar ska omvandlas till enskilda.
– Lite här och var vill Trafikverket bli av med vägar, vi ser det som ett gigantiskt övervältrande av skötsel och därmed kostnader till privatpersoner, företag och kommuner, säger Anders Åkesson som är ledamot av riksdagens trafikutskott.
– 15 procent av befolkningen skulle få ta hand om mer väg än staten om de diskussioner som förs på Trafikverket blir verklighet, säger Anders Åkesson.
För ett par veckor sedan debatterade Staffan Danielsson och Anders Åkesson frågan med infrastrukturminister Tomas Eneroth i riksdagen.
– Då hade vi en uppgift om att Trafikverket vill förvandla ett par tusen mil statliga vägar till enskilda, säger Anders Åkesson, som under debatten i riksdagen ställde frågan om Trafikverket var på väg att privatisera vägnätet.
Svaret från infrastrukturministern var ett klart nej.
Trafikverket gick senare ut och dementerade uppgiften om ett par tusen mil och förklarade att uppgifterna kom från en gammal utredning.
Men enligt centerpartisterna är det precis tvärtom.
– Efter det har vi förstått på uppgifter från Trafikverket här i region öst att det snarare rör sig om mer, 5 000 mil vägar säger Anders Åkesson.
Den uträkningen grundar sig på att Trafikverket för diskussioner om att förvandla statliga vägar med att trafik upp till 500 fordon per dygn kan vara aktuella.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) blir förbryllad och tycker att Anders Åkesson och Staffan Danielsson väljer att misstolka hans svar från debatten i riksdagen och ser tisdagens uttalanden på pressträffen i Vänneberga som ett inslag i valrörelsen.
– Både jag och Trafikverket har varit väldigt tydliga med att det inte finns några besparingskrav eller ambitioner om att föra över stora mängder statlig väg till enskilt ägande eller enskilda väghållare. Det vet Anders Åkesson och det vet Staffan Danielsson. Så jag blir bekymrad när ett gediget folkrörelseparti som centern väljer att agera på det här sättet.
– Vi har ingen ambition att föra över vare sig 5 000 eller 2 000 mil väg till enskilda ägare. Det ligger inte i vår politik. Jag känner inte igen siffran och Trafikverket har inte något sådant uppdrag från regeringen.
– Tvärtom så satsar vi på landsbygden, med bland annat extra anslag på just mindre vägar, säger Tomas Eneroth och påminner om att rapporten om väghållaransvaret togs fram under tiden som centern tillsammans med övriga Alliansen hade regeringsmakten.
I nästa vecka ska Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd diskutera frågan och riksdagsledamöterna Anders Åkesson och Staffan Danielsson tänker fortsätta att driva frågan i riksdagen.