Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

C-politiker om förbifart

Nu har riksdagsman Staffan Danielsson (C) gett sig in förbifartsfrågan. I en interpellation till trafikminister Anna Johansson (S) frågar han om hur högt detta projekt kommer att prioriteras.

Interpellation. Nu frågar Staffan Danielsson (C) trafikministern om hur det blir med förbifarten. Foto av Danielsson är taget av Pontus Lundahl

Interpellation. Nu frågar Staffan Danielsson (C) trafikministern om hur det blir med förbifarten. Foto av Danielsson är taget av Pontus Lundahl

Foto: Foto:Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2016-12-07 10:00

Förra veckan höll Trafikverket samrådsmöten i Söderköping där vägplanen för förbifart E22 presenterades för medborgarna. Denna vecka fortsätter man med enskilda möten med markägare som direkt berörs av rådande vägplan. Nästa steg är en utställning av planen till våren men avgörande för projektet är i första hand att förbifarten kommer med i transportplanen för 2018 – 2029 – ytterst alltså en regeringsfråga. Trafikverket räknar med byggstart till 2021 som det nu ser ut vilket betydercv att den kan vara färdig 2023/2024.

Detta har föranlett Staffan Danielsson (C), riksdagsman från Östergötland, att skriva en interpellation till trafikminister Anna Johansson (S). I denna beskrivs först den besvärliga trafiksituationen runt Söderköping med långa köer på somrarna orsakade av trafikljus och broöppningar. Danielsson konstaterar: ”E22 utan trafikstörningar kommer att gynna näringsliv och sysselsättning i regionen och göra Söderköpings och Valdemarsviks kommuner än mer attraktiva för pendlare och turister.”

Han framhåller också den stora samhällsnyttan med vägprojektet där nettonuvärdeskvoten beräknas till 2,3, ett mycket högt värde enligt Trafikverket, men beskriver också oron i regionen för att konkurrensen med andra stora infrastrukturprojekt ska försena förbifarten. Allt utmynnar i frågan: ”Är det trafikministerns bedömning att Trafikverket och sedan regeringen kommer att med hög prioritet ta in Förbifart Söderköping i transportplan 2018-29 så att den nu vid samrådsmöten presenterade tidsplanen kommer att kunna hållas?”.

I Söderköpings politiska kretsar har det hittills funnits en relativt stor samsyn om vikten av detta projekt även om det skiljer sig åt i vissa detaljer. Majoriteten (S, M samt MP) bjöd i september in riksdagsmannen och ledamoten i trafikutskottet Johan Andersson (S) för att tala om förbifarten. Vid det tillfället lovade Johan Andersson att göra allt för att inte förbifarten skulle senareläggas:

– Men politiken är inte helt förutsägbar längre som den varit så vi får kvittot om ungefär ett år, sa Johan Andersson till Folkbladet.

Arbetet med transportplanen 2018-2029 pågår just nu från Trafikverkets sida där alltså ett förslag med prioriterade projekt upprättas som sedan fastställs av regeringen.

Planerna för förbifarten

Nu: Framtagande av vägförslag pågår.

Vintern 2016/17: Miljökonsekvensbeskrivning ska godkännas av Länsstyrelsen.

Våren 2017: Vägplanen ställs ut för granskning.

2017: Vägplan skickas för fastställelse.

Tidigast våren 2018: Vägplan fastställs av Trafikverket.

Tidigast 2018: Vägplan vinner laga kraft.

Våren 2018 - våren 2019: Eventuell överklagan av vägplanen.

2021: Byggstart.

2023: Trafikpåsläpp

Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!