Linda Wahlman är samhällsbyggnadschef i Söderköping, en inte så stor kommun, men en tillväxtkommun.
– Det finns ett ganska brett intresse bland exploatörer att komma till Söderköping, och det känns ju jätteroligt för oss, att vi har en ganska lång kö, sa Linda Wahlman under Byggdagen i Norrköping.
I Söderköping planeras både verksamhetsområden och bostäder. På bostadssidan talade Wahlman om både förtätningsprojekt i Söderköpings tätort och i utkanten där det handlar om mer villaområdeskaraktär.
– Vi siktar mot att bli Östergötlands bästa boendekommun.
Söderköping är en kommun som är turistintensiv och jobbar med kopplingarna till kultur och evenemang, sa Wahlman. Kommunen arbetar också med utveckling av landsbygden och skärgården. Det finns ett stort intresse för just skärgården.
Ett planområde är "Trädgårdsmästeriet", vid det gamla reningsverket i Söderköpings tätort, ett strategiskt läge mellan Göta kanal och Storån.
– Där kommer det att bli ett antal hundra bostäder, och det är ett arbete som görs tillsammans med Söderstaden.
Ett annat bostadsexploateringsprojekt, centralt i tätorten, är där den gamla brandstationen ligger i dag.
– Med Söderköpings mått mätt har vi fått in otroligt många synpunkter, strax över hundra synpunkter, på just den här detaljplanen. Det som framför allt har rönt detta stora intresse är byggnadshöjden. Söderköpingsborna har tyckt att det här är en skyskrapa och ett extremt högt hus, sa Linda Wahlman och berättade det handlar om en byggnad på sex våningar.
– Vi har tyckt att det kanske är hanterbart med sex våningar, men det har blivit lite av en folkstorm, så vi får se hur det landar.
Den nya dragningen av E22 är ett jättestort projekt för Söderköping, genom att det blir en förbifart som passerar Söderköping. Det ger helt nya förutsättningar, för angöringstrafik och nya exploateringsmöjligheter med nya områden som man kommer åt för både bostäder och verksamhetsområden.
– Det som vi ser som en stor fördel med förbifarten är att vi får en helt annan miljö i tätorten, både när det gäller buller och trivsel, i och med att en stor del av den tunga trafiken flyttar ett steg ut och även att vi får en helt annan typ av rörelsemönster i tätorten.
Förbifarten ger också möjligheten att göra en stadsgata av Erik Dahlbergsgatan som i dag är en del av den befintliga E22.