För några veckor sedan kom regeringens dom om de överklaganden som kommit in angående Trafikverkets beslut på att dra in väg 801 från allmänt underhåll. Detta skulle ha inneburit att vägen plus bron vid Vänneberga skulle ha övergått till enskild väg i samband med att förbifart Söderköping tas i bruk.
Regeringens beslut blev dock att Trafikverket ska utreda frågan om väg 801 ytterligare, "särskilt i beaktande av bron vid Vänneberga. Det överklagade beslutet bör därför ändras på så sätt att ärendet i den del som avser indragning av väg 801 bör upphävas och ärendet lämnas tillbaka till Trafikverket (...)"
Bakom kampen mot Trafikverkets planer står bland annat Drothems byalag som på olika sätt drivit frågan i hela sex år. Även Söderköpings kommun har delat uppfattningen att 801 ska kvarstå som allmän väg. Byalaget har drivit sin kamp genom överklaganden och opinionsbildning men också via boken "Väg 801 – Byalaget som tog strid mot Trafikverket", skriven av byalagets ordförande Ingegerd Edman.
Hon är naturligtvis nöjd över detta beslut som hon ser som en seger.
– Man har underkänt Trafikverkets skäl att dra in vägen, det är ett unikt beslut regeringen tagit. Dels finns en motivering vilket gör det till ett prejudikat, dels finns det ingen som har vunnit ett sådant här fall mot Trafikverket förut om det inte funnits formella fel, menar Ingegerd Edman.
– Däremot är det ju så att Trafikverkets ombyggnad av E22 är godkänd så den kommer ju att stängas mot väg 801.
Hon jämför byalagets kamp med Davids kamp mot Goliat och berättar att det finns planer att fira ordentligt.
– Vi är stolta över den kamp vi fört och har haft en fantastisk styrelse bakom oss och ett byalag som trott på det här. Den 5 april kommer det här att firas med en fest i Vänneberga gårds restaurang, berättar Ingegerd Edman.
– Vi har bjudit in ett antal gäster: Bland annat kommer de två tidigare kommunalråden Yvonne Persson (M) och Anders Bevemyr (S) samt nuvarande kommunalråd Martin Sjölander (M) tillsammans med några andra politiker, förklarar Ingegerd Edman.
När det gäller förbifart Söderköping i övrigt har regeringen avslagit överklagandena. Trafikverkets vägplan har därmed vunnit laga kraft och byggstart beräknas till 2024 med en byggtid på fyra år.