I en skrivelse till kommunstyrelsen uppmanar byalaget att diskussionerna om en servicepunkt fortsätter. Byalaget poängterar att länsstyrelsen och kommunen varit överens om att Östra Ryd ska vara en servicepunkt för bygden. Idag finns en affär och en mack. Men mer behövs för att man ska kunna fullgöra uppgiften som servicepunkt menar man.
Byalaget vill få klart ett långsiktigt avtal med kommunen på minst tre år där den lokala entreprenören får ett bidrag för tjänster och driftskostnader som beräknas till cirka 300 000 kronor.
Men för att vara en servicepunkt måste flera krav uppfyllas. Där ska finnas information om sevärdheter, turistinformation och kommuninformation. Dessutom bör det finnas en dator med uppkoppling och skrivare för besökarna. Där ska allmänheten kunna både utföra viss betalservice och kontantuttag samt ha öppet fem dagar i veckan minst fem timmar per dag.
För att både unga och äldre ska lockas till servicepunkten och det ska vara en naturlig mötesplats vill man att det ska finnas ett café där. Där ska också finnas möjlighet att få hemkörning med varor för hushåll som behöver det. Servicepunkten ska också vara ombud för apotek, post, systembolag med mera.