Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Buskörning i centrum på nätterna

Ofta buskörs det i centrala Söderköping sent på helgnätterna med burn-outs och kraftiga accelerationer - trots att skyltarna visar 30 km i timmen. Boende på Skönbergagatan vill att man ser till att rådande begränsning efterlevs.

Foto:

SÖDERKÖPING2009-11-07 03:00
När kommunens trafikplan i oktober diskuterades i Barn- och utbildningsnämnden föreslog Björn Grip (V) i ett särskilt yttrande att Skönbergagatan bör bli gång- och cykelgata och i möjligaste mån avstängas från biltrafik. I yttrandet föreslås också att hastigheten i innerstaden sänks från dagens 30 till 20 kilometer i timmen. Åsiktstorget
Vad gäller fartsänkningen reagerade Marianne Rimås som bor i anslutning till Skönbergagatan och skrev ett inlägg på "Åsiktstorget" på kommunens hemsida. Hon anser att det är väldigt enkelt för politiker att ändra bestämmelser och sätta upp skyltar när den egentliga utmaningen är något annat, nämligen att se till att lagarna efterlevs. Hon skriver bl a om trafiken på Skönbergagatan under fredagsnätter: "Det är snarare 130 km/t som gäller och att det är motorfordonstrafik förbjuden i ena riktningen gör det hela ännu roligare att köra olagligt." "Väldigt fort"
Marianne Rimås är inte ensam om denna upplevelse. Lisbeth Hagström bor på Skönbergagatan och har upplevt många motorvrål under nattetid. - Det finns de som kör väldigt fort här, framförallt under helger och ledigheter. Och ofta händer det mycket sent på nätterna, säger Lisbeth Hagström som tillägger att det även gäller bron över ån och vägen bort mot Göta salonger. - Att sänka från 30 till 20 känns ganska meningslöst om man inte kan se till att det efterlevs. Kanske kunde man ställa hit en digital hastighetsmätare som visar trafikanternas fart men de stora problemen är ju främst nattetid så det hjälper väl inte heller, säger Lisbeth som också är orolig för att det sker en olycka förr eller senare. Gång- och cykelgata
Björn Grip (V), ledamot i barn och utbildningsnämnden tror att en begränsning av biltrafiken skulle vara att föredra av flera skäl. - Jag har en övertygelse om att den här gatan skulle må bra av att bli en gång- och cykelgata, både ur miljömässig och kommersiell synpunkt. Men som det ser ut nu måste det åtminstone till någon form av trafikhinder, säger Björn Grip. Det är en tanke som även slagit Lisbeth Hagström även om hon säger sig sakna kunskap om hur effekten av sådana skulle bli. - Det vore ju bra om polis syntes här lite oftare. Bäst vore om biltrafiken förbjöds på Skönbergagatan, det går ju bra i andra små städer så varför skulle det inte gå här, frågar sig Lisbeth Hagström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!