Brolyftet "ett skämt"
Flera bland åhörarna vid kommunfullmäktige i Söderköping var igår skeptiska till den båtlyft som Vägverket, Göta kanal-bolaget och kommunen planerar som en del av det efterlängtade förbifartsprojektet. En öppningsbar bro till, vilket skulle bli billigare, framfördes som alternativ.
Foto:
Köbildningar i Söderköping, särskilt sommartid, är ett stort problem i Söderköping, och för omgivande kommuner, som Valdemarsvik, Västervik och Norrköping, som uppfattar Söderköping som en bromskloss, menade han. En förbifart är planerad väster om stan, men är ännu inte finansierad i de nationella planerna. En del av det projektet är hur man ska lösa krocken mellan biltrafiken och båttrafiken på Göta kanal. För dyrt
Utredarna har ratat en öppningsbar bro till, och menar att det bli köer också med dubbla broar, och fått backa på en tunnel, som skulle bli för dyr. Istället har man fastnat för en båtlyft. Den skulle ligga där förbifarten är planerad att passera kanalen, strax intill den nuvarande bron. En bassäng skulle byggas ovanför biltrafiken, med en "balja" på vardera sida som hissar upp båten och sedan ner den på andra sidan. Det finns liknande byggen på andra ställen i världen, bland annat i England och Kanada, men de är byggda på 30-talet. Här skulle "baljorna" lyftas hydrauliskt. Trafiken skulle passera ostört under, gångbanor skulle finnas på båda sidorna och mindre båtar och kanoter skulle kunna passera under bron. - Det är ett skämt, det här, muttrade en man bland åhörarna. En båtlyft skulle kosta 220 miljoner, en öppningsbar bro till 41 miljoner och en tunnel 472 miljoner. Göran Öhlund menar att båtlyften skulle ge ett mervärde med tanke på turismen, att den skulle bli en attraktion. "Redan bestämt sig"
Båtlyften skulle huvudfinanseras av Vägverket och Göta kanal-bolaget, och kommunen skulle gå in som medfinansiär, genom den ökning av värdet på marken, där 200-300 bostäder planeras, menade Magnus Berge. - Varför har ni tagit bort idén med två broar? undrade flera i publiken som hade svårt att tro att det skulle bli köer med ett signalsystem som styr trafiken redan innan Söderköping. - De har redan bestämt sig, mumlade en man lite uppgivet. Den nya förbifarten ska bli en 2-1-väg, medan sträckan Söderköping-Norrköping ska bli fyrfilig. Planen finns utställd på Stinsen i Söderköping till den 29 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!