Det var stora problem med den gamla bron vid Snöveltorp på väg 799 de sista åren, ett antal gånger fastnade bron och bidrog till driftstörningar. I höstas drogs arbeten igång för att byta hela bron och under tiden har trafikanter fått åka över en temporär bro. Men nu har man släppt på trafiken på den nya, bredare bron som innebär stora fördelar – inte minst för cyklister och gångare som nu har en egen avgränsad övergång.
Allt har alltså gått enligt planen?
– Ja, kanalbolaget ville att vi skulle vara klara till den 15 april och nu är det klart. Det som återstår är viss återställning och lite grässådd, berättar Per Carlberg, Peab som fungerat som platschef för detta projekt.
– Vi har provkört bron och styrsystemet och den 26:e ska vi göra en slutkontroll på det hela.
Den nya bron är alltså bredare, nu finns dubbla körfält så den rymmer mötande trafik. Dessutom har den en gång- och cykelbana som är avskiljd från vägbanan.
– Manöverhuset är också nytt. Ett av problemen med den gamla bron var systemet med kolvar men nu är det ersatt av nyare teknik som ska vara mer driftsäker, bedömer Per Carlberg.
Hur länge kommer den nya bron att stå pall?
– Ja, i 100 år hoppas vi att den håller, säger Per Carlberg som tillägger att det naturligtvis kommer att behövas underhåll under den tiden.
– Sedan får vi se hur de gör med busshållplatsen. Det är möjligt att Östgötatrafiken beslutar sig för att flytta den till själva samhället istället för dess nuvarande plats, säger Per Carlberg.