Paret, som valt att överklaga ärendet, vill att planen enbart tillåter friliggande villor. De hävdar att radhus/parhus/kedjehus inte passar i miljön. Det är främst den östra delen av planen som kritiseras. Enligt kommunens plan ska där byggas cirka 24 radhuslägenheter som enligt beräkningarna skulle innebära mellan 96-120 fler fordonsrörelser per dygn.
Enligt de som överklagar stämmer inte kommunens uträkningar. De påpekar att det teoretiskt är möjligt att bygga 40 radhuslägenheter enligt planen. Om kommunen sedan väljer att bygga så många skulle trafiksituationen förvärras betydligt. Skogshemsvägen är enligt överklaganden inte anpassad för den trafikökningen. Vägen är undermålig utan belysning och bara delvis belagd med trottoar. Någon cykelväg finns inte heller. Detta leder till att både gångtrafikanter och de som cyklar befinner sig på vägen.
I nuläget ligger stallet så att man måste korsa stallplan för att komma till Skogshem. Det innebär en stor olycksrisk med ökad trafik till Skogshemsvägen hävdar man i överklagan.
I planens västra del har man anpassat byggnadshöjden till max 3,5 meter och bara friliggande villor. Men i den östra delen, som ligger i närheten av motionsspåret, tillåts en byggnadshöjd på 6 meter. Fastighetsstorlekarna kommer bli mycket större än de villor som idag finns och därmed tar inte planen hänsyn till övrig bebyggelse.
Vid samhällsbyggnadsnämndens möte i oktober reserverade sig den borgerliga oppositionen. Oppositionen påpekade att de inte kan acceptera planens utformning i nordost. Det planerade bostadsområdet kommer inte att harmonisera med nuvarande bebyggelse då fastighetsstorlekarna får vara mycket större upp till 250 kvadratmeter samt att man får bygga upp till 40 procent av tomtytan.