Båtlyft finns kvar i kommande avtal
Ett nytt, bindande avtal är under förhandling mellan Vägverket och Söderköpings kommun. Däri öppnas för en "plan B" med öppningsbar bro men båtlyften finns kvar som en möjlighet.
Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
- Vägverket har gett oss beskedet att om det här projektet ska ha någon chans inom rimlig tid krävs ett avtal, säger Kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge (C). - Det nya i avtalet är att vi för in möjligheten till öppningsbar bro men båtlyften finns fortfarande kvar. Är alltså inte båtlyftslösningen avförd efter Kanalbolagets avhopp? - Så länge Kanalbolaget har den hållning man gett uttryck för är båtlyften inget alternativ men vissa uttalanden från VD:n öppnar ändå för en dialog om modifieringar och ändringar. Men frågan om båtlyft är egentligen för komplicerad för Vägverket, Kanalbolaget och kommunen. Min bedömning är att det här måste upp på departementsnivå och lösas där, säger Magnus Berge. Fler som drabbas
Pressen finns på att projektet förs vidare skyndsamt. De socialdemokratiska riksdagsledamöterna i Östergötland t ex kräver en snabb lösning och hoppas att Kanalbolagets nej till båtlyft inte försenar projektet, allt enligt Sveriges radio Östergötland. Magnus Berge håller med. Jobbar stenhårt
- Det ligger i kommunens intresse att lösa det här så snabbt som möjligt och vi jobbar stenhårt för en lösning. Kommunen öppnar också plånboken och står för en medfinansiering på 35 miljoner kr. Ovissheten om E22 lägger en död hand över mycket av kommunens planarbete, menar Magnus Berge och tillägger att kommunerna söder om Söderköping också drabbas av den rådande trafiksituationen. - Vägsituationen kan vara en faktor som gör att människor tvekar att flytta hit. Om två veckor ska avtalet godkännas i kommunstyrelsen, därefter ska det slutgiltigt fastställas i kommunfullmäktige om sex veckor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!