Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Båtlyft finns kvar i kommande avtal

Ett nytt, bindande avtal är under förhandling mellan Vägverket och Söderköpings kommun. Däri öppnas för en "plan B" med öppningsbar bro men båtlyften finns kvar som en möjlighet.

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

SÖDERKÖPING2009-10-24 03:00
Efter Kanalbolagets avhopp från planerna på båtlyften går nu processen vidare. Vägverket och Söderköpings kommun sitter i förhandlingar om ett bindande genomförande- och finansieringsavtal angående E22-genomfarten som bygger på den tidigare avsiktsförklaringen. "För komplicerat"
- Vägverket har gett oss beskedet att om det här projektet ska ha någon chans inom rimlig tid krävs ett avtal, säger Kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge (C). - Det nya i avtalet är att vi för in möjligheten till öppningsbar bro men båtlyften finns fortfarande kvar. Är alltså inte båtlyftslösningen avförd efter Kanalbolagets avhopp? - Så länge Kanalbolaget har den hållning man gett uttryck för är båtlyften inget alternativ men vissa uttalanden från VD:n öppnar ändå för en dialog om modifieringar och ändringar. Men frågan om båtlyft är egentligen för komplicerad för Vägverket, Kanalbolaget och kommunen. Min bedömning är att det här måste upp på departementsnivå och lösas där, säger Magnus Berge. Fler som drabbas
Pressen finns på att projektet förs vidare skyndsamt. De socialdemokratiska riksdagsledamöterna i Östergötland t ex kräver en snabb lösning och hoppas att Kanalbolagets nej till båtlyft inte försenar projektet, allt enligt Sveriges radio Östergötland. Magnus Berge håller med. Jobbar stenhårt
- Det ligger i kommunens intresse att lösa det här så snabbt som möjligt och vi jobbar stenhårt för en lösning. Kommunen öppnar också plånboken och står för en medfinansiering på 35 miljoner kr. Ovissheten om E22 lägger en död hand över mycket av kommunens planarbete, menar Magnus Berge och tillägger att kommunerna söder om Söderköping också drabbas av den rådande trafiksituationen. - Vägsituationen kan vara en faktor som gör att människor tvekar att flytta hit. Om två veckor ska avtalet godkännas i kommunstyrelsen, därefter ska det slutgiltigt fastställas i kommunfullmäktige om sex veckor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!