Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alminia svarar: "Vi hade rättat till felen"

"Det är ett djupt beklagligt och helt felaktigt beslut som IVO tagit om Alminia", säger företagets grundare Anastasia Georgiadou i en kommentar till det indragna tillståndet.

 Anastasia Georgiadou grundade Alminia för nästan 30 år sedan. Hon är mycket besviken på IVO:s beslut att ta ifrån företaget dess tillstånd att bedriva assistans och hemtjänst. Därmed stängs verksamheten i Söderköping.

Anastasia Georgiadou grundade Alminia för nästan 30 år sedan. Hon är mycket besviken på IVO:s beslut att ta ifrån företaget dess tillstånd att bedriva assistans och hemtjänst. Därmed stängs verksamheten i Söderköping.

Foto: Louise Åsenheim/Alminia

Söderköping2022-05-13 13:00

Alminias grundare är Anastasia Georgiadou. Hon delar inte alls IVO:s (Inspektionen för vård och omsorg) uppfattning om verksamheten.

– Vi har en sund verksamhet med jättenöjda kunder och motiverade medarbetare. Det är därför djupt beklagligt att IVO dragit in tillståndet.

Vad beror IVO:s ställningstagande på som du ser det?

– Det finns i sig inget att anmärka på verksamheten, men ibland gör vi människor fel. Vi har åtgärdat felaktigheter långt innan det här beslutet kom och därför känns det i högsta grad orättvist att vårt välskötta företag ska drabbas av näringsförbud, skriver hon.

Ni får hård kritik. Din kommentar? 

– Är man utomstående och läser IVO:s beslut så kan man få intrycket att vi är ett gäng som begår ett antal felaktigheter. Men skärskådar man det hela noggrant och framför allt tar del av våra högst rimliga förklaringar till vad som hänt där vi punkt för punkt kan visa vad vi gjort för att rätta till fel och misstag så blir det en helt annan bild.

Ser du att ni kunde ha undvikit att det här skulle kunna hända?

– I den bästa av världar, ja. Men det handlar om människor och vi människor gör fel ibland – medvetet eller omedvetet. I den här branschen är det extra utmanande eftersom det bygger helt och hållet på förtroende mellan arbetsgivare, arbetstagare och kunder. Jag vill inte peka ut någon enskild eftersom jag har det yttersta ansvaret, men när vi förvärvade ett annat bolag upptäckte vi ett fall där assistent och kund i maskopi systematiskt lurade oss som arbetsgivare.

Någon har sagt att ni växt er för stora. Din kommentar? 

– Jag startade verksamheten när jag ville ge min bror som har funktionsnedsättning stöd här i livet. Det är nästan trettio år sedan. Verksamheten har sedan dess vuxit sakta i takt med att kunder fått upp ögonen för oss och strömmat till. För mig är tillväxt inget mål utan det handlar om att ha nöjda kunder och nöjda medarbetare. Tittar jag i backspegeln så kan jag väl vara självkritisk och ångra ett företagsförvärv.

Vad säger du till personal och brukare som valt er?

– Vi i ledningen är rörda över det stöd och den värme som vi mötts av både från medarbetare och kunder. Jag är självklart oerhört ledsen för att de försatts i denna situation.

Vad händer nu? 

– Kvarvarande verksamhet avvecklas den 15 maj. Men vi har överklagat IVO:s beslut till Förvaltningsdomstolen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!