Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Vi kan inte ersätta en upplevelse"

– Inget som vi någonsin stött på tidigare i pastaprodukter, säger Lantmännen Cerealias kommunikationschef efter att Christian Kjellgren hittat en larv i ett makaronpaket.

Foto:

Söderköping2017-11-09 07:30

En mottlarv. Det var det som hade letat sig in i paketet enligt Lantmännen Cerealias kommunikationschef Emelie Bontesse:

– Att döma av bilderna så ser det ut som en mottlarv, vilket är konstigt för de livnär sig inte på färdig pasta. Pastan är väldigt hård. De gillar spannmål, nötter, frukt.

Det rör sig då om en fjärilfamilj, det finns drygt 200 arter i Sverige. En fjärilsart som puppar sig som en larv, just den här larven hade tagit sig in i ett Ideal makaronpaket vilket fick konsumenten att känna sig äcklad.

Hur tror ni den hamnade där?

– Den har med största sannolikhet krupit in i paketet från en annan produkt.

Tror ni att det kan hända igen?

– Våra makaronipaket är ju inte helt förslutna. Vi har ju ingen plast i förpackningen av miljöskäl. Men jag finner det otroligt att det skulle hända igen. Vi har inte fått in några andra reklamationer och pastan är inget som motten är intresserad av.

Kompensationsnivån då? 50 kronor fick han i en värdecheck.

– Vi tycker det är jättetråkigt. Vi beklagar Christians upplevelse. Alla reagerar olika. Men vi kan inte ersätta en upplevelse. Det vi kan ersatta är att varan som sådan är felaktig. Då är 50 kronor mer än dubbelt av vad produkten kostade.

– Man kan tycka att det kan bli ganska orättvist om vi ersatte efter hur konsumenten reagerar. Då skulle det vara svårt att göra någon nöjd.

Är det ett vanligt ärende för er?

– Många konsumenter som köper en produkt som är felaktig kontaktar oss och det vill vi att man ska göra. Oss eller butiken man köpte produkt i. Om det varit farligt för någon annan konsument så hade vi vidtagit åtgärder som företag. Men det bedömde vi inte att det var i det här fallet. Vi har aldrig varit med om det tidigare, och jag tror inte att det hade varit farligt att konsumera det om han inte upptäckt det.

Och ersättningsnivån är skälig?

– Som sagt, det är svårt att ersätta individuella upplevelser. Då får vi ha någonting att hålla oss i. Då blev det så här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!